Waarom ben je atheïst?

  • PS

    Laat ik als eerste die vraag beantwoorden.

    Ten eerste, goden zijn nog nooit aangetoond.

    Ten tweede, mensen die in goden of God geloven, doen dat niet op grond van rationele overwegingen maar op grond van irrationele drijfveren.

    Bovenstaande twee redenen zijn de twee pilaren van het zogeheten zwakke atheïsme/agnosticisme.

    Maar ik heb nog een derde reden.

    De monotheïstische God als zijnde alwetend en almachtig en alomvattend bestaat niet omdat het een onlogisch, paradoxaal concept is. Niets is totaal machteloos en niets is volkomen almachtig. Elk iets heeft een bepaalde macht. Het universum is eerder een democratie dan een dictatuur. Het universum is niet hierarchisch opgebouwd met onder de ietsen en boven het alles bepalend Al. Het hele Al bestaat niet. En dus ook geen monotheïstische God als zijnde de belichaming van het Al.

    Inzake het monotheïsme ben ik dus een sterke atheïst. Inzake het polytheïsme ben ik een zwakke atheïst. Polytheïstische goden kunnen bestaan maar ze hebben geen goddelijke, bovennatuurlijke, eigenschappen.

    PS

    :)

  • brigitte

    Hallo PS

    jij hebt teminste grondig onderzocht waarom je een atheist bent….en nog goed onderbouwd ook …

    ik ben ook een atheist …en waarom ?? ik weet het echt niet …ik weet alleen dat ook al zou ik het echt willen ik gewoon echt niet kan geloven….omdat ik mischien te nucher ben en niet geloof wat ik niet kan zien of iets dergelijks …..

    groetjes;-)

  • Sytse

    Je gelooft toch wel ergens in, bv in je zelf. in wat je ziet. wat je voelt.e.z

    Kan me er wel iets bij voorstellen dat je niet gelooft

    in iets wat je niet ziet of niet wilt zien.

  • brigitte

    haha ik geloof zeker in mezelf:-)

    Kan me er wel iets bij voorstellen dat je niet gelooft

    in iets wat je niet ziet of niet wilt zien.

    het is geen kwestie van niet willen zien Sytse ….ik zou willen dat ik het geloof had …en de rust die christenen uit kunnen stralen omdat ze weer heel veel troost kunnen vinden in hun geloof ….

    maar het is er gewoon niet …en nooit geweest ook …..kan wel heel hypocriet roepen dat ik geloof ….maar het is er gewoon echt niet diep van binnen …ik voel het niet en ervaar het ook niet ….maar dat heeft niets te maken met niet willen maar meer met niet kunnen ….

    Groet;-)

  • PS

    Jij vindt de redenen om wel te geloven niet overtuigend. Dat is heel redelijk . Niets mis mee.

    PS

    :)

  • Sytse

    Mmmmmmmmmmmmmmmmmm ja voel enigzins met je mee,

    wou ook zelf wel dat geloof hebben wat m 'n vrouwtje heeft.

    Nu ze in het ziekenhuis ligt een en al vertrouwen in haar geloof ook

    dat alles goed komt, of anders dat er een plaats voor haar bereid is daar boven.

    Heb één en al bewondering voor haar hoeveel kracht zij wel niet uit haar geloof put sta er versteld van en ook bewust leeft naar dat eeuwige leven, sta ik met mijn mond vol tanden heb er geen woorden voor alleen bewondering.

  • brigitte

    oh dat hoor ik nu pas Sytse dat ze in het ziekenhuis ligt :(

    nou ik wil jullie heel veel sterkte toewensen ….en inderdaad voor haar persoonlijk heel erg fijn dat ze troost kan putten uit haar geloof ….en dat ze bewust left voor dat eeuwige leven ….

    dan moet ik weer eerlijk zeggen dat me dat nou weer helemaal niets uitmaakt dat ik geen eeuwig leven heb of zo …of dat nou in die hemel is of in een bloemenzee of net wat men ook maar wil geloven of denken …

    wat dat betreft denk ik dat we onze ogen sluiten en helemaal niets meer weten gewoon net als slapen alleen niet meer wakker worden ..en dat geeft me juist weer wel rust …te weten dat er dadelijk gewoon niets meer is ….alleen eeuwige slaap:-)

    ik hoop in ieder geval dat je vrouw heel veel kracht kan blijven putten uit haar zelf en haar geloof….al zou het alleen al maar voor haar zelf werken …..dan is het goed zo ….

    groetjes:-)

  • Vleermuis

    Het blijft natuurlijk absurd om in een hokje te worden gestopt op het moment dat je niets ziet in een godsdienst. Religie is een keuze, net zoals iemand ervoor kiest om liever met de trein als met de auto te gaan. Voor dat soort mensen bestaat geen aparte naam. Ook niet voor mensen die geen hond bezitten, of geen kat, of voor mensen die geen lamellen hebben , maar hebben gekozen voor gordijnen. Of mensen die geen lid zijn van een politieke partij, of geen mobiele telefoon hebben en noem maar op.

  • Vleermuis

    Heel veel christenen lijken rust uit te stralen, maar zijn in werkelijkheid doodsbang. Zo bang, dat ze zich niet durven uit te spreken over zaken zoals slavernij, discriminatie en onderdrukking, wat een fastoenlijk mens natuurlijk altijd zou moeten doen. Ook als een god zich daaraan schuldig maakt. De bijbelgod is behoorlijk schuldig.

  • brigitte

    maar in mijn ogen is de bijbelGod niet schuldig vleermuis …want in mijn ogen bestaat hij niet en heeft hij nooit bestaan …dus kan hij ook nergens aan schuldig zijn:-)