Waarom ben je atheïst?

  • Els

    > Waarom ben je atheïst?

    Grappige vraag eigenlijk. Ik stel zelf altijd de vraag: waarom geloven mensen in goden? Dat je er niet in gelooft spreek eigenlijk vanzelf, maar waarom geloven mensen er wel in?

    Het antwoord weet ik wel: omdat ze het moeten. Godsdiensten zijn gemaakt door mensen met een heersersbehoefte, om iedereen aan zich te onderwerpen. Mensen worden verplicht gelovig te zijn en de regels van onderwerping te kennen, ze worden er vanaf hun vroegste babytijd mee gehersenspoeld, en als ze protesteren, worden ze uitgestoten of vermoord. Daarom zijn er nu zoveel mensen openlijk ongelovig: ze hoeven niet meer voor hun leven te vrezen als ze hun blik gewoon op de wereld richten.

  • Richard

    Ik voel me niet zo lekker bij het woord atheïst. Atheïsme bestaat slechts bij de gratie van theïsme. Het refereert naar iets wat anderen hebben bedacht, maar waarom zou ik dat als uitgangspunt moeten nemen voor wat ik zelf denk?

    Atheïsme is dus eigenlijk een indirecte erkenning van het theïsme, in ieder geval van de godsidee, zij het dan als een soort fotonegatief. Zonder theïsme zou niemand ooit het atheïsme hebben kunnen bedenken. Atheïsten zijn dus voor hun denken afhankelijk van wat theïsten verzinnen. Sorry, maar ik bedank voor die eer.

    Ik denk niet dat er kabouters bestaan. Ben ik daarom een akabouterist?

    Richard

  • Hedy

    Prima Brigitte,

    Ik ben geen atheist, maar niet-religieuze. Ik geloof niet in mezelf, maar ken me zelf. Wie gelooft kan bedrogen worden. Dus geloof je in jezelf en je wordt door jezelf bedrogen: zelfbedrog.

    God, jezus, Mozes, Abraham, Mohammed, Boeddha, etc. bestaan feitelijk niet respectievelijk hebben feietelijk nooit bestaan. Daarom kan je gehersenspoeld alleen maar in ze geloven.

    Alleen in leugens kan je geloven en daarom niet bewijzen.

    Alleen de waarheid kan je weten en daarom bewijzen.

    Je kunt geloven dat 2 + 2 = 9 omdat het een leugen is en kun je niet bewijzen. Je komt bedrogen uit wanneer je 9 wilt want je krijgt dan 4.

    Je kunt alleen weten dat 2 + 2 = 4 omdat het de waarheid is en je kunt het bewijzen. Je komt niet bedrogen wanneer 4 wilt want je krijgt 4.

    Al is de tering leugen nog zo snel, de heerlijke waarheid achterhaald die klootpoot wel.

    Tot ik van gij mogen horen verblijf ik.

    Met liefdevolle groetjes,

    hedy_xxx#yahoo.co.uk

  • Hedy

    Beste Richard,

    Het atheïsme is miljoenen jaren ouder dan het theïsme. Toen de theïsten kwamen met hun Theo (God) noemenden ze de anderen atheïsten. (aGod): a = niet. Zij die onze God niet hebben of niet willen hebben omdat hij een barbaarse massamoordenaar voor een verzinsel is.

    Het woord God is afgeleid van het woord geest en dat is wat het betekent: (Geist, ghost).

    Geesten bestaan niet en God dus ook niet. Dus kan er niets van afhankelijk zijn van theïst.

    Gr

    hedy_xxx$yahoo.co.uk

    Richard schreef:

    >

    > Ik voel me niet zo lekker bij het woord atheïst. Atheïsme

    > bestaat slechts bij de gratie van theïsme. Het refereert naar

    > iets wat anderen hebben bedacht, maar waarom zou ik dat als

    > uitgangspunt moeten nemen voor wat ik zelf denk?

    >

    > Atheïsme is dus eigenlijk een indirecte erkenning van het

    > theïsme, in ieder geval van de godsidee, zij het dan als een

    > soort fotonegatief. Zonder theïsme zou niemand ooit het

    > atheïsme hebben kunnen bedenken. Atheïsten zijn dus voor hun

    > denken afhankelijk van wat theïsten verzinnen. Sorry, maar ik

    > bedank voor die eer.

    >

    > Ik denk niet dat er kabouters bestaan. Ben ik daarom een

    > akabouterist?

    >

    > Richard

  • Samuel

    Je zit dus nog echt op andere fora ook :o

    Ik zag je zoveel online onder bijbel.prikpagina.nl dat ik dacht dat je nergens anders meer kwam :p

  • ni

    beste Brigitte

    Ik kan best geloven dat er mensen zijn die zich gelovig noemen , maar de werkelijke en juiste waarden niet kennen. Door het feit dat ze niet helemaal open staan voor het geloof, voor de werkelijke woorden van God.

    Maar ik vind het wel onjuist dat je christenen of algemeen gelovigen beschuldigt dat ze geen diepe band hebben met geloof en God. Wat zij ervaren is uniek en bij elk anders, maar toch hetzelfde en dat is ook mijn drijfveer in geloof, het brengt mensen werkelijk dichter bij elkaar. Daarom vind ik dat je bepaalde geloofszaken niet direct ‘in de vuilnisbak’ moet werpen, want dan neem je de risico om iets dat waardevol is (voor jou) weg.

    met vriendelijke groeten

    ni

  • ongelovige

    ni Schreef:

    ——————————————————-

    > beste Brigitte

    >

    > Ik kan best geloven dat er mensen zijn die zich

    > gelovig noemen , maar de werkelijke en juiste

    > waarden niet kennen. Door het feit dat ze niet

    > helemaal open staan voor het geloof, voor de

    > werkelijke woorden van God.

    eeeeehm????

    Open staan voor god.

    Sta jij open voor het idee dat woorden weleens helemaal niet van god kunnen zijn, maar gewoon neergepend zijn door mensen?

    Hoe “open moet je staan” om te geloven dat er een god is die vanaf een top van een berg (= shamanisme trouwens) wat brabbelt.

    Ik kan het in ieder geval niet, dat geef ik toe.

    Wat ik wel kan is de waarschijnlijkheidskansen inschatten of dat verhaal op waarheid berust of dat het gewoon bedacht is door mensen.

    Dat laatste is voor mij dan een stuk aannemelijker.

    > Maar ik vind het wel onjuist dat je christenen of

    > algemeen gelovigen beschuldigt dat ze geen diepe

    > band hebben met geloof en God. Wat zij ervaren is

    > uniek en bij elk anders,

    Ervaren. Dat is het keywoord hier.

    Ervaringen zijn persoonlijk en hoeven helemaal niets met de realiteit te maken te hebben.

    Ik ben er zelfs van overtuigd dat je je “religieuze ervaringen” kan trainen, zolang je maar blijft geloven dat dat ook zinvol is.

    Het blijft (subjectief) eigen gevoel.

    > maar toch hetzelfde en

    > dat is ook mijn drijfveer in geloof, het brengt

    > mensen werkelijk dichter bij elkaar. Daarom vind

    > ik dat je bepaalde geloofszaken niet direct 'in de

    > vuilnisbak' moet werpen, want dan neem je de

    > risico om iets dat waardevol is (voor jou) weg.

    Ja, het kan heel sociaal zijn.

    Met zijn allen in 1 gebouwtje zitten en een “gemeenschappelijk doel” hebben.

    Maar dat kan de voetbalclub op zaterdag je ook brengen, of een leesclub, of een kaartclub, of…. kortom elk sociaal event.

  • Karel Stromph

    PS.

    Al is toch de voornaam van Lah?

    Groet. Karel

  • daandaan

    het gaat werkelijk niet om god…want die bestaat toch niet…..dat is slechts een spelletje waar de soldaten van die vuige smerige faschistise organisatie ons mee bezig houdt …..

    dit, zodat de officieren van het faschistise leger gods hun politieke en financiele macht steeds ongestoord kunnen uit breiden teneinde iedereen die niet lid van hun faschistiese organisatie langzaam een gewoon bestaan te kunnen onmogelijk maken..zoals het geschreven staat in hun zogenaamd heilig manifest…te doden !!

    de kristen taliban heeft het inmiddels ook over ``kerk en staat op 1 lijn`` te zetten.

    reli = nazi

    en nazis hebben wij opgehangen en de gewone soldaat gedenazificeerd.

    er is hier dus nog werk te doen.

  • Els

    Als je dit in nog een topic post krijg je je eigen trollenhok. Hier is wel genoeg van geweest.