Scheiding kerk en staat

  • Vleermuis

    Vinden jullie dat daar in Nederland sprake van is?

  • Ongelovige

    Je maakt een grapje.

  • Els

    Er is tot op zekere hoogte sprake van scheiding tussen kerk en staat. Politieke leiders hebben nooit kerkelijke functies, en omgekeerd.

    Maar er gaat wel veel geld uit de staatskas naar de ondersteuning of subsidiering van religies, die bovendien heel selectief worden uitgekozen.

    Ik heb me er nooit zo in verdiept, het zou wel interessant zijn eens te zien hoeveel geld waarheen ging, ook naar religieuze programma's op de publieke omroepen, in vergelijking met humanistische en zo. De humanistische omroep voerde bijvoorbeeld actie omdat zij zendtijd moeten inleveren ten gunste van zendtijd voor de islam, die nu al meer zendtijd krijgt dan de humanisten, terwijl er in Nederland duidelijk veel meer humanisten wonen dan moslims. Alternatieve religieuze stromingen zoals wicca en new age krijgen natuurlijk helemaal geen cent.

    Ook wat betreft het onderwijs kun je je afvragen waarom er religie moet worden onderwezen. Ik zat bijvoorbeeld op een openbare school, maar kreeg wel bijbelles (hoewel het niet verplicht was, maar alle kinderen volgden het). Zouden de kinderen op christelijke scholen dan ook geen les moeten krijgen in het hoe en waarom van het atheisme en het humanisme? Om over kinderen op openbare scholen maar te krijgen, want wij kregen niets over seculiere en humanistische ideologieëen, maar wel over de here Jezus op zijn ezeltje.

    Ook zou er meer aandacht moeten zijn voor godsdienstkritiek, zowel in het onderwijs als via de publieke media.

  • Boris

    Officieel wel maar in de praktijk niet.