Is religie een vorm van kindermishandeling??

  • Ikke

    @Vleermuis,

    Ik heb mijn antwoord al klaar, om zo maar te zeggen, alleen moet ik het nog uittypen… Ik moet zeggen, het was een mooie gelegeneheid de bijbel wat meer te gaan bestuderen. Ik wil u dan ook bedanken voor uw reacties… Klinkt misschien raar, omdat we totaal andere standpunten hebben… Maargoed toch is het fijn de bijbel wat meer te gaan lezen/bestuderen, er staat ook zoveel in!

    Ik heb overigens een vraagje, Heeft u misschien een theologiestudie ofzo gedaan, of bent u protestants opgevoed??? U kent de bijbel namelijk goed, wat me opviel. Nou ja hier hoeft u niet op te antwoorden, is gewoon een “nieuwsgierigheidsvraagje”…

  • JH

    Ik vind het kindermishandeling dat je een kin laat kennis maken met de walgelijke verhalen uit de bijbel. Dat je de geest en de zinen van het kind verziekt door een rechtvaardige God te leren die er een hel op na houdt en zijn volgelingen opstookt om mensen die er andere afgoden op na houden te vermoorden. Walgelijke klootzak en @!#$, die God.

  • Ikke

    Hallo, JH

    Misschien kun je een aantal argumenten aanvoeren??? Want waarop baseer je deze woorden? Jezus heeft toch gezegd dat je je vijanden behoort te beminnen, net zoals de mensen die ook van jou houden??? Zou Hij zoiets aan ons vragen, terwijl Hij zelf niet zo is??? Lijkt me stug… Wat ik geloof dat is dat God heel liefdevol is voor ieder van zijn schepsels, en dat Hij ons allen naar het Eeuwig geluk wil leiden, maar Hij heeft ons een vrije wil gegeven.. De vrije wil heeft Hij ook in liefde aan ons gegeven… Maargoed ik dwaal een beetje af.

    Zelf snap ik ook niet helemaal waarom Hij bijvoorbeeld Sodom en Gomorra heeft verwoest. Maar ik denk/geloof dat Hij dat heeft gedaan doordat Hij in Zijn Alwetendheid wist dat dat het beste zou zijn. Ja ik weet dat je er altijd een goede draai aan kan geven… Maar dit geloof ik nu eenmaal, net als jij God in een negatief daglicht ziet.

    En ik geloof trouwens ook dat als je naar de hemel wilt, je er ook komt (natuurlijk moet je dan niet losbandig gaan leven en gaan zondigen en denken dat je zo ook in de hemel kan komen, nee je moet wel doen waarvan je -in je hart- weet dat het goed is (of het ook goed is, laat ik in het midden, wij zijn tenslotte mensen en niet alwetend.)) En als je er niet naartoe wilt, dan wil je naar de hel want een andere keuze heb je niet, maar dat merk je vanzelf wel, want God laat je je keuzemogelijkheden wel zien, althans, dat is wat ik geloof en waar ik op vertrouw.

    Nou ja dit is een beetje een lange stuk tekst, dus ik stop nu maar. Als je nog ergens over wilt discusseren moet je maar een berichtje plaatsen.

  • JH

    hallo Ikke,

    Wat jij allemaal opnoemt kreeg ik door de opvoeding van de kerk mee. Ik ben niet blij met deze bende. Hel, verlosssing, zonde hemel, God, jezus en andere begrippen heb ik nu eindelijk uit mij kunnen zetten. Ik heb deze troep verwerkt. Het geloof is een trauma wat je je hele leven mee kunt nemen. Je hele leven lang denken dat dit allemaal waar is. Ik zal mijn kinderen niet opvoeden met het WOORD GODS. Ik zal mijn kinderen een kans geven dat ze zelf nadenken wat zij belangrijk vinden. Het WOORD GODS is een bederving van de geest van alle kinderen. Het WOORD GODS bepaalt wat zij moeten geloven in hun leventje. Al vroeg krijgen zij het in hun hoofdjes gestampt. Walgelijk is dat. Je maakt de innerlijke wereld helemaal kapot door dit soort dingen.

    Groet van JH

  • els

    Hallo Ikke,

    Je zegt dat je volgens Jezus je vijanden moet liefhebben, maar in het vervolg zeg je dat je niet snapt dat een ‘liefdevolle’ god Sodom en Gomorra verwoest. Nou, ik snap wel waarom jij dit niet snapt. Je wil graag aan het idee vasthouden dat god liefde is, maar je hoeft alleen maar de bijbel te lezen om te weten dat god haat, tweedracht, onderdrukking, imperialisme en vernietiging aanmoedigt. De schrijvers van de bijbel laten god zelf steeds roepen dat hij jaloers is, en hij verplicht mensen de heiligdommen van anderen te verwoesten. In de bijbel lees je hoe god iedereen laat vermoorden die niet doet wat hij wil. Wil je geloven in een andere god… dan laat het zielige haatgodje van de bijbel je stenigen.

    De god van de bijbel is een zielige, onvolwassen en levensgevaarlijke moordenaar, en iedereen die zich aan zijn wetten onderwerpt loopt de kans te veranderen in net zo'n gevaarlijke onderdrukker en moordenaar.

    Mensen blijven wanhopige kronkelredeneringen verzinnen om de waan te kunnen handhaven dat god de mensen ‘liefheeft’. Maar god heeft geen mensen lief, hij is een stampvoetende, verwende, onopgevoede snotneus die alleen maar zichzelf liefheeft, en hij wil iedereen martelen en vermoorden die laat weten geen behoefte te hebben zich aan zijn grillen te onderwerpen en zijn haatdragendheid over te nemen.

    En inderdaad, kinderen vertellen dat ze naar de hel zullen gaan als ze deze zielepiet niet gehoorzamen is een ernstige vorm van kindermishandeling.

  • Ikke

    Hallootjes,

    Ff een aantal vraagjes, misschien kunnen jullie me hier een duidelijk antwoord op geven,

    Waarom is Christus gestorven voor alle mensen???

    Hij heeft gezegd dat er geen grotere liefde is dan je leven te geven voor anderen. (nou ja zoiets dergelijks was het, ik kan het ff niet goed meer herinneren.) Zijn jullie het eens hiermee??? En kunnen jullie je mening ook uitleggen???

    Als je het er niet mee eens bent, is er dan een nog grotere liefde? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?

    Tot zover, ik zal hier nog verder over nadenken, en er misschien met anderen over praten… Dan kunnen we elkaars inzichten (ook al zijn het verschillende) meer verdiepen, zonder iemand anders je eigen idee op te leggen, wat maar al te vaak gebeurd, en erg jammer is vind ik.

  • JH

    Ik denk dat je jezus liefde die tot opoffering leid anders kunt zien. De grootste liefde die ik ken is de liefde die ik in mijn eigen hart met mij mee draag. Jezus liefde mag wel zo groot zijn dat hij van alle mensen hield ( als dit mogelijk is) maar mijn liefde is ook groot maar als je mijn liefde wilt leren waarderen moet je Jezsu liefde even vergeten. Mij liefde is niet groot en hij is niet klein. Mijn liefde is mijn liefde. Ik hoef niet alle mensen van de wereld lief te hebben om toch liefde te voelen. Ik houd van mijn familie, vrienden, kennissen, mijn hondje, mijn vriendinnetje enz.

    Mijn liefde is mijn liefde en wat Jezus C heeft gedaan hoef ik niet meer te weten. Jezus C is dood en IK leef. IK ervaar. IK doe dingen en ik vergelijk me met niemand. Alles wat ik ben, ben ik. Geen twijfel over mogelijk. Ik heb Jezus liefde niet nodig omdat ik zelf liefde ben en bezit.

  • JH

    Hey Els,

    Ik ben het met je eens in deze. Laat God maar God. Hij heeft genoeg aan zichzelf. De mensen moeten hem geen macht meer geven en geen aandacht. Misschien dat hij dan vanuit zijn heilige woede en sadisme uit elkaar knalt en dat zijn heilige boeken over de hele aarde vernietigd zullen worden. Dan zullen wij bevrijd zijn van deze mafkees en psycho. Een walgelijke m*therf*cker is het.

    Groet van JH

  • Ellen XL

    Hoi ik werd via bijbelprikpagina op deze site geattendeerd.

    Ik vind dit thema zwaar overtrokken.

    Misschien dat ooit in heel zwaar zwartgekouste kerken tegenover kinderen over de hel is begonnen?

    Ik kan me zo voorstellen dat de kinderen nachtenlang doorblerden van angst voor de vlammen waarin ze ooit na hun zondige bestaan (weten kinderen wat dat is?) geworpen zullen worden.

    Die ouders zullen hun trekken dan wel thuis gekregen hebben bij gebrek aan nachtrust.

    In elk geval heb ik zelf nooit wat over de hel meegekregen tot ongeveer de puberleeftijd. Dus ik zie het probleem absoluut niet!

    Misschien is de dood voor atheistisch opgevoede kinderen ook wel eng en traumatisch, dat er niets meer is alleen dat je door de wurmen opgevreten wordt.

    :) Ellen

  • Els

    Ellen, jij wordt na je dood ook opgevreten door de wurmen. Maar een hel bestaat niet, dus als jij seks waagt te hebben met verschillende mannen zul je niet eeuwig branden in de hel. Dat maakt duidelijk dat godsdiensten met behulp van leugens mensen proberen te onderwerpen aan een moraal die niets met menselijkheid te maken hebben. Leugenachtige zaken als god en de hel bij de opvoeding betrekken is oneerlijk, en dient er alleen maar voor om mensen dingen te laten doen die ten gunste komen van de onderdrukkers die in een systeem de macht hebben.

    Dat je pas bij je puberleeftijd van hel leerde, heeft er waarschijnlijk alles mee te maken dat je gezonde verstand tegen die tijd begint te ontwikkelen, dus dan slik je niet meer zoals een klein kind alles voor zoete koek. Kleine kinderen zijn goed van vertrouwen, omdat zij aangewezen zijn op wat grote mensen ze leren. Ze beseffen in hun kinderlijke goedgelovigheid niet dat ze geen wijze levensraad krijgen aangereikt, maar leugens. Hun vertrouwen is misplaatst. Maar de hel als dreigmiddel dient toch wel degelijk om te voorkomen dat mensen zelfstandig gaan denken en zelfstandige beslissingen durven te nemen.

    Wees gewoon eerlijk, en leg uit waar het leven over gaat. Een stupide en zelfs gevaarlijk sprookje verandert niets aan het feit dat het leven eindig is, en dat we sterfelijk zijn. Het is alleen maar heel oneerlijk. Mensen wijsmaken dat je naar de hel gaat als je de christelijke moraal ter discussie durft te stellen, is ronduit crimineel.