heerlijk

  • maria s.

    Heerlijk, wat is het rustig hier.

    Er is Iemand die van je houdt…..

  • Els

    Hai Maria,

    Inderdaad te rustig hier, er moet weer eens wat leven in de brouwerij worden gebracht.

    Die ‘iemand’ van jou bestaat niet, hoor. Het is denk ik een fantasievriendje. Kan wel een goed gevoel geven, maar het is niet meer dan projectie.

  • Maeve

    Wie o wie kan mij uitleggen waarom miljoenen gelovigen serieus geloven dat die ene god naar dat ene gebed luistert en daar wat mee doet, dat god echt tijd heeft om zich daarmee bezig te houden, dat-i tegelijkertijd tijd heeft om miljoenen mensen te straffen, te belonen en zich ook nog met alle zieltjes (inmiddels ook miljarden) in de hemel bezighoudt, zoals het een goede gastheer betaamt.

  • Bas

    Er valt niets uit te leggen. Bovenstaande fantasieën ontspruiten slecht is jouw brein.

  • Math Nelissen

    Van de redactie

    Een atheïst ontkent het bestaan van bovennatuurlijke machten. Erg lijkend op atheïsme is het z.g. agnosticisme. Een agnost stelt dat het niet mogelijk is om het bestaan van hogere machten aan te tonen (en evenmin het niet-bestaan) en bindt geen (ethische) consequenties aan het eventuele bestaan ervan. Maar goed.. Waarom zou iemand zonder geloof eigenlijk in een hokje moeten worden gestopt? Waarom zou je een naam moeten verzinnen voor wanneer je ergens niet voor kiest zoals bijvoorbeeld voor een godsdienst?

    Waarom zou je er dan uberhaupt over moeten discusieren op een prikbord?

    Gelovigen kun je niet overtuigen en een gelovige kan jullie niet overtuigen. Discussie als zodanig is dan niet zinvol.

    Misschien ter overweging: Ik ben ook niet gelovig. Wat ik ook niet kan ontkennen is het feit dat je denkt vanuit een achtergrond die gebaseerd is op gelovige achtergronden. Het gehele westerse denken is daarop gegrondvest. Als zodanig is ons denken en daarnaar handelen wel degelijk door geloof beinvloed. Joods/Christelijke normen en waarden. Humanisme is slechts een zijsprong maar ook gebaseerd op diezelfde normen en waarden.

  • Maeve

    Natuurlijk is mijn hele denken ingebed in de Joods Christelijke cultuur. Ik ben nu eenmaal geboren in Europa. Heb ik ook helemaal geen moeite mee. Sterker nog het lijkt me de beste van alle mogelijkheden. Ongelovig geboren, nooit gedoopt en nog minder religieus opgevoed ben ik misschien te naief geweest door zo'n vraag te stellen. Ik begrijp het gewoon echt niet. Ik wil ook niemand ergens van overtuigen omdat ik vind dat ieder zijn eigen ding moet doen. Helaas vindt lang niet iedereen dat. Laatst werd ik nog voor fundamentalist uitgemaakt omdat ik niet geloof…… Snapt iemand dat dan?

  • Vleermuis

    Wat wordt eigenlijk bedoeld met Joods-Christelijk? En wat zouden deze religies hebben kunnen bijdragen aan een cultuur zoals die we heden kennen in Europa? De kerk lag immers altijd alleen maar dwars en hield, totdat ze van haar scherpe tanden werd ontdaan en haar macht verloor, juist zaken zoals vooruitgang, wetenschap, verlichting of emancipatie tegen. Niemand kan beweren dat het jodendom en christendom in Europa hand in hand gingen of gaan, integendeel zelfs. Joden werden nergens ter wereld zoveel vervolgd als in Europa. Hoe zou zoiets als de holocaust in het christelijke Europa kunnen plaatsvinden denk je?

  • JH

    En, wie houd van mij????

  • Boris

    Wie dan?