Stockholm-syndroom

  • Nobias

    Er was eens een verschrikkelijk lieve man. Hij had een witte baard. Hij kreeg veel kinderen. Hij praatte nooit tegen ze want hij woonde zelf in een ver onbekend land. Hij liet nooit iets van zich horen.

    Maar één keer stuurde hij honderd dozen vol met brieven aan zijn kinderen. Daarin schreef hij veel tegenstijdige en onbegrijpelijke dingen. Hij schreef daarin ook dat hij ze voortdurend liet bespioneren. En dat zijn kinderen moesten geloven dat hij hun vader was. En dat ze elke dag drie keer geknield moesten zeggen dat ze van hem hielden.

    En dat hij hen anders zou komen martelen. En dat hij ze dan zou verbranden onder de meest verschrikkelijke pijn die je je maar kunt voorstellen. Niet een uur lang, niet een jaar lang, maar een miljoen jaar lang. En dat nog een miljoen keer zo lang. En dat nog een miljoen keer zo lang. En dat weer nog een miljoen keer zo lang. En dat weer nog een miljoen keer zo lang. En ook dat weer nog een miljoen keer zo lang. Enz…

    En die kinderen snapten die brieven niet goed, maar ze hielden erg veel van hun vader. Want hij was een verschrikkelijk lieve man. Ze hielden zoveel van hun vader dat ze elke week bij elkaar kwamen om tegen elkaar te zeggen hoe lief hun vader wel was. Er was één kind die dat heel mooi kon zeggen. En die mocht dat bij die bijeenkomsten wel honderd keer zeggen: “Het is een verschrikkelijk lieve man.”

  • Els

    Inderdaad, heel mooi verhaal, de barmhartige god komt voort uit het Stockholm syndroom. Een goed voorbeeld van iemand die op deze manier de angst heeft gerationaliseerd is Yvonne Ridley. Zij was als journaliste in Afghanistan gevangen genomen door de Taliban, die haar niet hebben vermoord, zoals ze dat me vele andere gevangen hebben gedaan, zelfs niet het hoofd afgesneden. De Taliban zijn berucht vanwege hun criminele agressie. Tijdens hun heerschappij roofden ze jonge meisjes van de straat, die ze als ‘oorlogsbuit’ toevoegden aan hun concubines, iets was de islam toestaat. Over hun sadistische geweld hoe je niemand meer iets te vertellen, want de foto's zijn de hele wereld overgegaan.

    Maar Yvonne Ridley werd goed behandeld en zelfs in leven gelaten, met als gevolg dat zij de Taliban heel dankbaar werd, ze overal ter wereld verdedigt, en zich bekeerde tot hun godsdienst, de islam, die ze nu ook overal propageert. Zij sluit haar ogen voor de realiteit, en gaat alleen maar uit van haar eigen situatie, die ‘god zij dank’ goed is afgelopen. Dat het anderen minder gelukkig vergaat, ziet ze niet, dat de Taliban verwant zijn met Al Qaeda, die de geest van de islamitische terreur over de wereld verspreid, dringt ook niet tot haar door, waarschijnlijk vanwege de doeken waarin ze zich wikkelt, die haar heldere zicht en gezonde verstand van de wereld afsluiten. Met die doeken sluit ze de werkelijkheid en haar angst buiten.

  • Ongelovige

    Haha leuk verhaal ;)

    Je vergeet nog te beschrijven dat die kinderen heel boos konden worden op mensen die de liefde van hun vader betwijfelden. Zelfs zo boos dat ze die mensen in brand staken of hun huis aanvielen en alles in elkaar sloegen.

  • Ongelovige

    De reactie van Yvonne Ridley is een menselijke reactie in een afhankelijke positie. Dezelfde reactie als waarom kinderen van hun ouders houden, ook al doen die de meest vreselijk dingen.

    De “verzorgers” van Ridley doen ook de meest vreselijke dingen, maar omdat Ridley haar leven in de handen van dat tuig weet, is het een overlevingsstrategie om hun gedrag te kopieeren en proberen zo te overleven.

    Wat dat betreft zie ik Ridley meer als een overlevingsstrateeg dan als een islamietje.

    Pas wanneer zij zichzelf veilig en ver van de taliban weet, kan zij wellicht geholpen worden haar overlevingsstrategie neer te leggen.

    De vraag is dus, waar is zij nu? En is ze zelf overtuigd dat ze zonder gevaar voor eigen leven haar doeken weer van haar hersenen kan verwijderen?

  • Els

    Het probleem met Yvonne Ridley is natuurlijk dat een godsdienst niet als iets kwaadaardigs wordt voorgesteld. Ze zal dus uit alle hoeken steun krijgen in haar weggerationaliseerde angst. Ze is nu een bekende islampropagandiste geworden. In het algemeen ziet men de manier waarop zij haar lichaam verbergt niet als een defensieve manier waarop ze zichzelf probeert te verstoppen.

    http://www.yvonneridley.org/

    Het Stockholm-syndroom is natuurlijk genoemd naar de bekende gijzeling in een bank in Stockholm. De bekendste persoon die hieraan zou hebben geleden was Patricia Hearst, de dochter van de krantenmagnaat, die werd ontvoerd en zich zo sterk met haar ontvoerders identificeerde dat ze meedeed aan een bankoverval.

    Hier een quote uit wikipedia:

    “Tijdens haar rechtszaak vertelde Hearst dat ze geblinddoekt was opgesloten in een kast, en dat ze lichamelijk en seksueel was misbruikt, en dat ze hierdoor sympathie had ontwikkeld voor de ideologieën van de SLA in een extreem geval van ”Stockholmsyndroom“.”

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Patricia_Hearst

    Ik moet zeggen dat ik het ook niet zo overtuigend vind klinken, maar wie weet klopt het toch. Ik las onlangs een artikel op een site over sadomasochismes, en daar stond in hoe je als ‘meester’ je moest opstellen tegenover je ‘slavin’ om je te verzekeren van haar volledige liefde en afhankelijkheid. Die adviezen behelsden lichamelijke straffen, totale vernedering en totale controle over het gedrag en zelfs de gedachten van de slavin. En wat denk je, dit werkt als een speer. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom mensen in een huwelijk blijven waarin ze worden mishandeld, en ook waarom ze blijven in een godsdienst waarin ze worden vernederd en mishandeld.

    Hiervoor mag best eens extra aandacht komen, volgens mij is hier niet veel studie naar gedaan.

  • Ongelovige

    Integendeel Els, hier is heel veel studie naar gedaan (inderdaad na die gijzeling in die bank). Het gaat vooral om de onvrijwillige afhankelijke positie van het slachtoffer wiens leven in gevaar is!

    Je vergelijking met SM (waar beiden ervoor kiezen zo'n relatie aan te gaan) is dus volledig onterecht, juist omdat SM op vrijwillige basis is.

    Om die reden isSM ook echt iets anders dan mishandeld worden in een relatie.

    De zaak Hearst was zo opvallend omdat het een miljonairsdochter betrof die mee ging doen met bankberovingen. Een mooier bewijs van mijn eerdere stelling dat het gaat om gekopieerd gedrag als overlevingsstrategie kan je niet vinden.

    Ze werd desondanks door de rechter veroordeeld omdat die van mening was dat het een vrije keuze van haar was geweest om mee te gaan doen, maar in werkelijkheid was die keuze er helemaal niet. Weigeren betekende vermoord worden, zo simpel is dat.

    Iets dergelijks geldt ongetwijfeld ook voor Ridley.

    Ik kan niet in haar hoofd kijken, dus ik kan niet oordelen of ze inmiddels werkelijk zo ver heen is dat ze zelf gelooft wat ze zegt of dat het (nog steeds) een reactie is op een zeer traumatische ervaring waarin ze uit nood dit gedrag is gaan kopieeren.

    Zelf neem ik haar moslimpropaganda niet zo serieus, maar ik kan me voorstellen dat moslims haar (onvrijwillige) bekering heerlijk vinden.

    In mijn ogen heeft ze goede hulp nodig.

  • ferry

    Een menselijke vraag,welke BARBAAR heeft de aarde en het leven van mens /dier in het byzonder de mens,met de vreselijkste ideen verzonnen of ontworpen,zo u wil geschapen,het moet een ………….zijn,met onvoorstelbaar veel haat tegen hetgeen wat ooit is ontworpen.

    Anders maak je dit niet,je moet het intens haten.

    Vooral omdat de bewoners er nooit een antwoord op krijgen,waarom alles zo moet zijn.

    onderzoek onze eigenschappen(hetgeen wat we alle hebben mee gekregen),en

    je ontkom er niet aan, dat de meeste eigenshappen uit haat zijn voortgekomen.

    veel plezier hier,maar we hebben geen keus,

    Ferry