ex christenen

  • anton

    Je hebt de AA voor alcoholisten die proberen te stoppen,

    Zou er dan geen steungroep moeten zijn voor al die jonge mensen die twijfelen over het geloof, maar er niet los van durven komen door de dogma's van zonde, vagevuur en de foute veronderstelling dat alleen door het geloof normen en waarden kunnen worden aangeleerd? Waar kunnen ze nu vrij over hun twijfels praten? Niet bij familie, ouderling of meneer pastoor. Hier is volgens mij echt een grote vraag naar. Serieuze fora op internet heb ik nog niet kunnen vinden.

    Stel je het volgende gesprek voor, in de kring van de Anonieme Atheisten:

    “Ik wil bidden voor kracht…”

    “dat hoeft niet want je bent zelf krachtig genoeg, wees trots op jezelf en wat je hebt bereikt in het leven, je hoeft niemand buiten jezelf aan te roepen om te vragen of het uitkomt dat er even wat kracht naar je toegezonden kan worden.”

    “… Ja je hebt gelijk, ik moet zelf krachtig zijn, daar kan ik later met trots op terugkijken, dat is pas goed voor mijn zelfvertrouwen!”

    Volgens mij kunnen er zo veel mensen geholpen worden af te komen van angsten om de kerk de rug toe te keren die anders zouden vervallen naar het iets-isme of bij de happy-clappy kerk uitkomen.

  • Els

    Hai Anton,

    Bedoel je dat er een anonieme ontmoetingsplaats voor zoiets moet zijn? Of gewoon een forum?

    Op het forum van atheisme.eu kan in elk geval iedereen vrij over de dingen praten die jij noemt, zoals twijfels en angsten.

    http://www.atheisme.eu/forum

    Het is natuurlijk mogelijk om hiervoor speciaal een anoniem forum te maken, maar ik vraag me af of hieraan wel behoefte is, omdat iedereen een pseudoniem kan nemen, indien gewenst.

    Wel zou het nodig zijn om een ‘atheists only’ of ‘geen religiezen in deze categorie’ te maken, om te voorkomen dat deze het gesprek gaan controleren.

    Het is in elk geval wel de bedoeling van atheisme.eu om mensen bewust te maken van hun eigen kracht en verantwoordelijkheid, en niet hun handelingen over te laten aan verlossende goden aan wie ze zich moeten onderwerpen.

    Hoe kom je erbij dat er behoefte aan is? Ken je zulke mensen?

  • Lou

    je hebt een punt daar.

    Het valt niet mee om als kind in opstand te komen tegen de religieuze overtuigingen van de ouders. De lijfstraffen vallen daar niet mee. Pedofelie en zo (je kent het wel)

    Lou

  • Lou

    Het zou wel een mooie val kunnen zijn voor diegene die controleren……. Als je hun adres zou kunnen achterhalen..

    Het zou op school moeten gebeuren die hulpgroepjes. Alle scholen die wat voor geloof in de opgelegde got aanhangen….. te verbieden. Scheiden die hap.

    mvg Lou

  • Anton

    Hoi Els,

    Heb even gekeken op atheisme.eu/forum en hoewel ik me ervan bewust ben dat fora zoals deze in een behoefte voorzien zie ik ook de onvolledigheid van geschreven tekst als medium. Een gesprek is toch interactiever en heeft een directe nuance.

    Ik speel al een tijd met de gedachte om een advertentie in de plaatselijke weekkrant te zetten en een bijeenkomst te organiseren. Kijken of er behoefte is aan een goed gesprek. Veel gelovigen hebben door de idee van zonde en schuld geen lef om anoniem op internet te getuigen van hun twijfel - God ziet immers alles-. Ook moeten er (zeker onder de streng gelovigen) veel oudere mensen zijn die geen toegang hebben tot internet, of ze kunnen net emailen en hun bankzaken regelen, maar dat is het dan. Zo kom ik er door serieus na te denken bij over wat ik, als overtuigd atheist, kan doen in mijn omgeving om een veilige plek te maken waar met respect gewerkt kan worden aan het loslaten van dogma's en angst.

    Groet, Mathieu

  • viq

    Anton,

    Er zijn denk ik veel mensen die grote behoefte hebben aan zo'n groep. Start een webforum daarover en kondig dat aan op internet-forums over geestelijke problemen en op discussiegroepen over geloof. Forumsoftware kun je gratis downloaden met gratis server-ruimte.

    Een echt webforum werkt veel beter dan een prikbord, hoewel een prikbord ook voordelen heeft, zoals laagdrempeligheid.

    Er mogelijk ook (ex-)moslims en humanisten die mee willen doen. Ook binnen het humanistisch verbond zitten denk ik ex-christenen.

    Betrek ook vrijzinnige christelijke of ex-gelovige hulpverleners bij je forum. Zij worden regelmatig met zulke problemen geconfronteerd bij hun cliënten. Er zijn denk ik ook vrijzinnige kerken, predikanten en ex-predikanten die aandacht besteden aan dit thema.

  • Anne

    Ik vind het een zeer goed idee, ben zelf ex-christen (20 jaar oud) en het heeft me heel veel moeite gekost om zover te komen.

    Ik ben op zoek geweest naar zulke fora maar kon niets vinden! Ik zeg doe het alsjeblieft, als je die behoefte voelt, ik weet genoeg mensen die je er echt mee zou helpen.

    Met vriendelijke groet

  • Alma

    Hoi Lou,

    Leuk om je hier ook te zien. En ja, als onze kinderen niet mee willen naar de kerk dan krijgen ze tien zweepslagen. Natuurlijk komt pedofilie in onze kringen geregeld voor, kans op zwangerschap is dan veel kleiner dan met je eigen vrouw.

    Nou zoals je ziet, we herkennen je posting helemaal. Je hebt echt de ware kerkganger neergezet.

    Hartelijk bedankt

    Alma

  • Els

    Ik ben zelf geen ex-gelovige, dus ik begrijp niet precies waar jullie behoefte aan hebben. Je kan in elk geval zelf een gratis forum maken, bijv. hier:

    http://www.forumpro.nl/index.hs

    (Klik op directory, dan kun je een paar voorbeelden bekijken)

    Het nadeel van gratis forums is dat ze vaak zomaar opeens verdwijnen, en dan ben je alles kwijt. Dat is mij ook al een paar keer overkomen. Eventueel kan ik wel helpen met het opzetten van een forum op een eigen domein. Ik heb ook een eigen server.

    Wat Anton/Mathieu zegt over het probleem dat mensen vaak geen toegang hebben tot het internet klopt ook wel. Vaak wordt in religieuze milieus het internet gefilterd,dus kunnen jongeren (op scholen bijvoorbeeld) niet eens in aanraking komen met andersdenkenden.

    Het verbaast mij wel te horen dat er in Nederland nog zulke gesloten milieus bestaan. Ik dacht ook dat internetfora hierboven stonden, omdat het zo anoniem is. Misschien is het wel zo dat de problemen van ex-gelovigen worden gebagatelliseerd, omdat de religies op een mythisch voetstuk staan. Het komt al snel neer op kritiek op religie, dus je kan niet openlijk zeggen dat twijfelaars in psychische nood zitten omdat ze geen kant uitkunnen met hun twijfel.

    Op http://www.freethinker.nl/forum zitten trouwens ook wel ex-christenen.

  • David

    Atheïsten zijn individueel dus zou ik er niet veel van verwachten.

    Maar er is natuurlijk bij in de kerken volop steun voor ex- atheïsten op allerlei gebied, omdat we wel als groep functioneren.

    Dus meld je maar aan zou ik zeggen ;)

    David ;)