Is er geen God?

  • Leendert

    Iets om over na te denken

    Als er geen God is wie zou dan alles gemaakt hebben?

    De evolutie zegt :

    Heel in het begin miljarden jaren geleden was er NIETS en dat is nog een keer ontploft ook !

    De evolutie zegt ook :

    De aap is geevolueerd tot mens.

    Waarom zijn er dan nog steeds apen, zijn dat soms de trage modellen?

  • Els

    *Iets om over na te denken

    Als er geen God is wie zou dan alles gemaakt hebben? *

    Huh? Het vliegende spaghettimonster heeft alles gemaakt. Geloof jij nog in goden dan?

    *** De evolutie zegt ook :

    De aap is geevolueerd tot mens.

    Waarom zijn er dan nog steeds apen, zijn dat soms de trage modellen?***

    Dit soort redeneerfout heeft een naam, het is een ‘stroman’. Je verzint zelf een belachelijke bewering, in dit geval leg je dus de evolutieleer een onzinnige bewering in de mond, die je vervolgens gaat weerleggen.

    Ik kan je alleen maar adviseren om eens een boek over evolutie aan te schaffen. Koop maar ‘Evolutionair denken’ van Chris Buskes, daar staat heel goed in uitgelegd hoe evolutie werkt plus nog een heleboel andere interessante dingen.

    Je kan ook beginnen met een eenvoudig interview met Johan Braeckman, ik plak hier wel een stukje voor je in:

    http://www.skepp.be/artikels/evolutie/creationisme-johan-braeckman-over-misverstanden-rond-de-evolutietheorie

    ***Mensen denken te snel dat ze weten wat Darwin bedoelde. Als ik in mijn lessen of tijdens voordrachten vraag wat de essentie van de evolutietheorie is, krijg ik steevast als antwoord dat de mens van de aap afstamt, wat niet klopt. Apen en mensen hebben een gemeenschappelijke voorouder: ongeveer zes miljoen jaar geleden liep in Afrika een wezen rond dat enerzijds heeft geleid tot de ontwikkeling van aapachtige soorten en anderzijds tot die van mensachtige soorten, zoals de Homo habilis, Homo erectus, Homo neanderthalensis en Homo sapiens, de enige die is overgebleven. Opmerkelijk is ook dat men steevast aan de mens denkt, terwijl evolutietheorie ons natuurlijk iets leert over leven in het algemeen, dat wil zeggen over alle soorten.***

    Jammer dat Braeckmans boek niet meer online te lezen is, dat zou je ook kunnen lezen. Het is hard nodig dat je een beetje bijschoolt, aan je opmerkingen te zien. :-)

    Succes.

  • Leendert

    Beste Els,

    Je verzint zelf een belachelijke bewering, in dit geval leg je dus de evolutieleer een onzinnige bewering in de mond, die je vervolgens gaat weerleggen.

    Het gaat niet om de onzinnige bewering, de realiteit is dat er bij Darwin geen verklaring is voor de allereerste materie (molekuul)

    Groeten,

    Leendert

  • Els

    Beste Leendert,

    Darwin heeft het ook niet over de ‘allereerste molecuul’. Hij heeft het over evolutie, wat iets heel anders is.

    Als je meer wil weten over het ontstaan van moleculen moet je bij de quantenmechanica zijn. Dan heb ik ook een hele leuke tip voor je, een paar filmpjes van Carl Sagan.

    http://www.youtube.com/watch?v=ShJwq3aPLMk

    (Vertaling: http://www.atheisme.eu/nl/entry/67/carl_sagan_oorsprong_van_het_universum_deel_1 )

    En deze klassieker: the pale blue dot:

    http://www.youtube.com/watch?v=p86BPM1GV8M

    Natuurlijk is niet alles over het ontstaan van de wereld bekend, maar van het ontstaan van de eerste moleculen is toch best veel bekend. Een god speelt daar geen rol in.

  • ongelovige

    Ik heb nagedacht en zie geen reden aan te nement dat er “dus” een god is omdat ik geen antwoorden heb.

    Tot nu toe heeft de mens god gebruikt als pleister, op dezelfde manier die jij nu ook gebruikt.

    Omdat we niet wisten wat * was, hebben we in ons gebrek aan kennis goden gecreeerd die dit gat vulden.

    * = donder, weer, natuur, rampen, zee, lucht etc etc

    Goden die we ter grave droegen op het moment dat we kennis kregen.

    Ik geef toe, het is voor sommige mensen bevredigend omdat een antwoord beter is dan het niet weten, maar voor mij is het een bevestiging dat goden niets meer zijn dan wat verpakkingsmateriaal met een laagje wensdenken.

    We hebben ze tot nu toe niet nodig gehad om zaken te verklaren, en naar mijn mening geldt dat zeker ook voor jouw stelling over het begin van het universum.

    Dat we het niet weten, wil niet zeggen dat jouw simpel pleistertje de oplossing tot dit raadsel vormt.

    Bovendien kan je je bij jouw stelling afvragen: als alles geschapen moest worden, wie heeft dan god geschapen?

    Voor wat betreft je evolutievraag.

    Volg eens een goede studie biologie.

    Antwoorden op die vragen zijn er allang ;)

  • Karel Stromph

    Wie heeft dan god geschapen?

    Karel

  • daandaan

    over het algemeen zijn religieuzen zo slecht geschoold dat een zinnig gesprek over dit onderwerp totaal nutteloos is gezien zij geen abstract denk vermogen hebben…het enige wat als abstract bij hun naar voren komt is bijbel en god als waarheid..gewoon constant het kringetje rond…en daarbij misbruiken ze wetenschappelijke termen die ze effe geleerd hebben om interessant over te komen.

    het bewijs dat god niet bestaat is gewoon het feit dat jij bestaat ….als jij het evenbeeld van jouw schepper was geweest (die alles gemaakt heeft volgens jouw) zou je een stuk intelligenter zijn. want god is toch immers volmaakt??

    gezien dit niet het geval is is hiermee het bewijs gelevert.

  • Lou

    Hou jij je nou maar lekker vast aan je afgoderij. Anders valt je psyche misschien in elkaar. Ik vind het zee laf om in een afgot te geloven omdat je anders de wereld niet snapt.

    Lou

  • Lou

    Kijk gewoon eens tv lennie. Als lezen te moeilijk voor je is.

    Lou

  • Karel Stromph

    God dan wel? Wie heeft dan god gemaakt?

    Karel