Hallo atheïsten,

Ik studeer journalistiek in Zwolle en volg op dit moment het keuzevak “Filosofie & Religie”. Hoewel ik mezelf ook zou categoriseren als atheïst, vind ik religie wel erg interessant, vooral om het uit psychologisch oogpunt te bekijken. Maar nu wil ik voor één opdracht graag een atheïst interviewen.

Het gaat om een op zichzelf staand en persoonlijk interview met als bedoeling niet het atheïsme te promoten, maar o.a. om inzicht te geven in de gedachtegang van een atheïst. Met name van iemand wél gelovig is opgevoed. Hoe kijkt zo iemand op zijn opvoeding terug? Wat doet zo iemand naar het atheïsme overgaan? Wanneer kwam de omslag en was er een speciale aanleiding? Hoe kijkt zo iemand nu tegen het geloof aan? Hoe gaat familie er mee om? Enzovoort.

Het gaat om een telefonisch interview (ik bel jou) en het uitgeschreven stuk zal binnen school blijven (maar publicatie, met jouw toestemming, is natuurlijk nooit uitgesloten). Als je je herkent in bovenstaande en je vindt het leuk om er over te vertellen, kun je een mailtje sturen naar kok_i@live.nl, met heel in het kort je verhaal. Wie weet komen we dan tot een interessant interview.

(P.S. deze opdracht is ook om over mijn ‘telefoonfobie’ heen te komen, dus verwacht geen doorgewinterde interviewtechnieken )

Vriendelijke groet,

Ilona Kok