Onstoffelijk?

  • Frederik D

    Het is van tweeën één: of het onstoffelijke is het primaire of het stoffelijke.

    Uit de waarneming blijkt dat het stoffelijke bestaat en dat we denken met onze stoffelijke hersenen. We moeten dus concluderen dat geest/bewustzijn een vorm van het stoffelijke is. Het stoffelijke is het primaire. Onstoffelijkheid is quatsch.

    Hardware zonder software bestaat. Maar software zonder hardware is lariekoek.

    Er zijn wel gradaties in bewustzijn maar niet in stoffelijkheid. Ook dat wijst erop dat onstoffelijkheid flauwekul is.

    En stel dat het onstoffelijke bestaat, hoe kan het onstoffelijke met het stoffelijke interacteren?

    De onstoffelijke bovennatuur bestaat dus niet. Het supranaturalisme is aldus onzin.

    God wordt gedefinieerd als onstoffelijke geest. Het onstoffelijke bestaat niet. Dus God bestaat niet.

    Zo eenvoudig is het atheïsme. Gewoon logisch nadenken over stoffelijk en onstoffelijk.

    Bovendien is er geen zinnige definitie van onstoffelijk. Louter daarom al moet het supranaturalisme worden verworpen. Het supranaturalisme heeft geen denotatieve betekenis en bestaat louter uit connotatieve, subjectieve, betekenissen.

  • Els Geuzebroek

    Goed gespot, Frederik D. Woorden als ‘onstoffelijk’, ‘immaterieel’, ‘bovennatuurlijk’ etc zijn alleen maar retorische trucjes om het betenisloze de schijn van betekenis te laten krijgen. Onbetekend wil niet opeens zeggen dat iets bijzondere betekenis heeft: een voorvoegsel dat het tegendeel van een woord aangeeft betekent dat het woord van de betekenis is ontdaan. Dus onstoffelijk betekent gewoon ‘niks’, het betekent niet ‘zeer bijzondere allesoverstijgende kracht’.

  • Ellen-Josee

    Geweldig hoor, maar het onstoffelijke bestaat helemaal niet, dus het is ook geen geest.

    De geest heeft ook niets te maken met je stoffelijke hersenen.

    Geest is een bovennatuurlijk verschijnsel.

  • Els Geuzebroek

    Dit loze gekwebbel van jou is helemaal een product van je hersenchemie, alleen werkt alles misschien niet op volle kracht. En als je dood bent valt ook het laatste beetje denkkracht weg, want dan begin je te vergaan. :)

  • Ellen-Josee

    Els Geuzebroek Schreef:

    ——————————————————-

    > Dit loze gekwebbel van jou is helemaal een product

    > van je hersenchemie, alleen werkt alles misschien

    > niet op volle kracht.

    Volgens mij heb jij nog heel wat te leren.

    Ik wacht wel even op een wat meer onderbouwde reactie van Frederik.

    > En als je dood bent valt ook

    > het laatste beetje denkkracht weg, want dan begin

    > je te vergaan. :)

    Je kijkt er al naar uit zeker?

    :)

  • Els Geuzebroek

    Misschien kun je zelf beginnen met een paar onderbouwde reacties, want ik zie niet veel meer dan triomfantelijk gekwetter van jouw kant op dit prikbord, zonder in te gaan op wat iemand zegt. En onderbouwde reacties negeer je gewoon, zoals bijvoorbeeld de onderbouwde reactie hier:

    http://atheisme.startpagina.nl/prikbord/13373229/gelovige-hersenen#msg-13373229

    Wat de suggestie dat ik uitkijk naar de dood betreft: het zijn bij uitstek religies als christendom en islam die de dood boven het leven stellen, omdat er na de dood zogenaamd een eeuwig leven volgt. Het leven is volgens die religies maar een tijdelijk iets. Tijdens het leven moet je je kruis dragen en je onderwerpen aan de goddelijke wetten, dan kom je na de dood in de hemel en begint je eeuwigheid. Dit bedrog houdt religieuzen in een fuik en is een van de belangrijkste oorzaken van de neergaande spiraal waarin religieuze culturen terecht komen.

    Ik legde jou uit dat je bewustzijn wel degelijk gekoppeld is aan je lichaam, want het komt tot stand door de biochemische reacties die tijdens je leven in het lichaam plaatsvinden. Het bewustzijn wordt gevormd door hersenactiviteit. Als je dood bent stopt je lichaamshuishouding en dus ook je hersenactiviteit, en de ‘geest’, dus je denkvermogen, dooft uit.

  • Boris

    Lees voor de aardigheid maar eens op het bijbel prikbord. Dan zul je zien dat Elia niets anders doet dan dom triomfantelijk kwetteren.

  • Ellen-Josee

    Boris Schreef:

    ——————————————————-

    > Lees voor de aardigheid maar eens op het bijbel

    > prikbord. Dan zul je zien dat Elia niets anders

    > doet dan dom triomfantelijk kwetteren.

    DAT is natuurlijk wel zo :)

    Ik dacht laat ik hier eens kijken; dan kan ik ongeloofjes bestuderen.

    Hoe gedraagt een atheist zich in het wild, enz.