Vraag.

  • Margriet

    Je hoort sommige mensen weleens zeggen dat atheisme ook een geloof is. Volgens mij is dit niet correct. Hoe denkt een atheist hier zelf over?

  • Oude rot

    Niet geloven is ook een geloof….

    Een atheist geloofd niets….en is meer een scepticus over alles wat beweerd wordt..

    Zoete koekjes zijn lekker hoor……maar alleen van de bakker……

  • Margriet

    Ik ben het niet met je eens. Ik hang geen godsdienst aan. Mijn ouders wel en ik ben ook zo opgevoed. Ik vind het niet nodig en kan me helemaal niet voorstellen dat je er een gelukkig mens van wordt. Eerder geeft het meer zorgen, terwijl dacht ik de bedoeling is dat je daar van wordt verlost. Ik vind niet dat ik nu het licht heb gezien of zo. Noem jij je een atheist?

    By the way kun je met dit weer beter ijscoman zijn dan bakker dacht ik zo;-)

  • Oude rot

    Margriet schreef:

    >

    > Ik ben het niet met je eens. Ik hang geen godsdienst aan.

    > Mijn ouders wel en ik ben ook zo opgevoed. Ik vind het niet

    > nodig en kan me helemaal niet voorstellen dat je er een

    > gelukkig mens van wordt. Eerder geeft het meer zorgen,

    > terwijl dacht ik de bedoeling is dat je daar van wordt

    > verlost. Ik vind niet dat ik nu het licht heb gezien of zo.

    > Noem jij je een atheist?

    > By the way kun je met dit weer beter ijscoman zijn dan bakker

    > dacht ik zo;-)

    Ik denk dat de meeste atheisten van huis uit een gelovige opvoeding hebben gehad.

    ik ook..maar voel me niet thuis daar en geloof de hele bende ook niet…dus zonder geloof voel ik me lekkerder…

    En heb je wel eens naar de zweetdruppels van de ijscoman gekeken….

    Geef mij mijn eigen kantoor maar…(met een airco waar het constant 21 gr is….)

  • Els

    Hai Margriet, aangezien een van de eretitels van de atheist ‘ongelovige’ is, lijkt het mij dat de gelovigen ons ‘ongeloof’ verwijten. Ongeloof is dus geen geloof.

    Een atheist houdt zich ook niet bezig met het belijden van het atheisme. We gaan niet naar de tempel om ons ongeloof te belijden of zo. Je voedt je kinderen ook niet op met het besef dat er geen god bestaat. Althans, ik ben zo niet opgevoed. Het enige wat je ervan kan zeggen is dat je niet wordt gehersenspoeld met het idee dat er wel goden bestaan.

    Ik zou eerder zeggen dat atheisme de afwezigheid van hersenspoelen is. Natuurlijk kun je wel weer andere drogbeelden in je kind proppen, maar dat staat dan los van het feit dat dit met betrekking tot atheisme niet gebeurt.

    De opmerking van Oude Rot dat een atheist meer een scepticus is, hangt er misschien vanaf hoe je het bekijkt. Als je gewoon iedereen die niet in goden gelooft een atheist noemt, is het een heel breed begrip, en dan zullen alle atheisten wel niet even sceptisch zijn. Maar iemand die zich bewust atheist noemt om zich te onderscheiden van mensen die de vreemdste dingen geloven zonder hiervoor enig bewijs te verlangen, dan denk ik wel dat je hier vele sceptici onder zal vinden.

    Margriet schreef:

    >

    > Je hoort sommige mensen weleens zeggen dat atheisme ook een

    > geloof is. Volgens mij is dit niet correct. Hoe denkt een

    > atheist hier zelf over?