De geloofjes

  • It's me Jenny

    Weet je PS ik kan het ergens nog wel begrijpen ook dat mensen daar behoefte aan hebben.

    Aan die zingeving dan bedoel ik.

    Maar je kan je leven ook zin geven door anderen en daardoor ook jezelf gelukkig te maken in het korte tijdje dat je hier op aarde bent.

    Genieten van al het moois om je heen, je kan toch weinig veranderen aan de dingen die gebeuren.

    Wat er na komt weet niemand, volgens mij verga je gewoon en wordt je stof.

    Is er meer dan is dat mooi mee genomen, maar daar ga ik hier op aarde geen hele rellen om schoppen en de boel in groepen verdelen met alle gevolgen vandien.

    Maar ja dat is mijn visie en daar hoeft niemand het mee eens te zijn, dat is van mezelf en voor mezelf.

  • Vleermuis

    hahahaha

  • PS

    Men moet zelf zin aan zijn leventje geven zonder hulp van bovennatuurlijke entiteiten, die nog nooit aangetoond zijn en in strijd zijn met de natuur.

    PS

    :)

  • It's me Jenny

    Als ze wakker worden merken ze denk/hopelijk ook dat het overleven uit hun zelf komt en niet door een ander.

    Ze begrijpen volgens mij nog niet helemaal dat een mens heel sterk kan zijn, als hij op zijn zwakst is!!

    Ik weet een schouder of arm is wel troostend dat wel, maar je moet het toch alleen doen.

  • Oude rot

    PS schreef:

    >

    > In Nederland zijn er drie belangrijke geloofjes:

    >

    > - christendom

    > - new age

    > - islam

    >

    > Het is wellicht zinnig en aangenaam oim die drie geloofjes

    > met elkaar te vergelijken. Wat zijn de overeenkomsten, wat de

    > verschillen?

    >

    > De voornaamste overeenkomst is wellicht dat het alle drie

    > geloofjes zijn, dat wil zeggen dat zij beweringen doen die

    > niet onderbouwd zijn door de ratio.

    >

    > Zo, weer een nieuwe draad. Misschien wordt dit prikbord nog

    > wat. Een thuishaven voor zelfbewuste ongelovigen. En

    > misschien ook voor gelovigen die de confrontatie aandurven.

    >

    > PS

    > :)

    Gaan we dan ook de verschillen in de stromingen van de geloven vergelijken..???

    Best klussie hoor….:D:D:D:D

  • Els

    Christendom en islam zijn neuroses die symptomatisch zijn voor een vlucht in een buitenwereldse realiteit, en die goddelijk gesanctioneerd afstand doen van datgene wat door het eigen falen onbereikbaar is.

    Daarom trekken ze gefrustreerden en kansarmen aan die niet in staat zijn zichzelf een schop onder de kont te geven en iets van het leven te maken.

    New Age is voor mensen die afstand hebben gedaan van de neurose omdat ze wel al beseffen dat ze helemaal niet worden onderdrukt, gediscrimineerd of uitgestoten, maar voor wie de werkelijkheid toch nog te moeilijk is, dus wordt er toch nog vriendelijke leiding geprojecteerd op het fantasievriendje.

    Het is minder hel en verdoemenis, maar nog altijd escapistisch genoeg om belangrijke delen van de werkelijkheid af te stoten.

  • PS

    Onder new agers zitten veel neurotici, bijna-psychotici en hele psychotici.

    PS

    :)

  • Els

    Het zijn toch wel een ander soort mensen die naar de New Age rennen voor oplossingen van hun problemen. Geen mensen die zich beter voelen door samen te zwelgen in haatgevoelens, of die wraak willen nemen, en vanuit hun frustraties veiligheid zoeken bij een wrekende en belonende god.

    Het zijn wel mensen die de complexe wereld niet kunnen aankunnen, maar ze verzinnen een eigentijdse godsdienst, ze sluiten niet aan bij de psychoses van een volk dat duizenden jaren geleden zijn trots overeind probeerde te houden tijdens de onderdrukking van Egyptenaren, Assyriers, Babyloniers, Romeinen etc.

  • Boris

    :D