Tussenstand reliwars

  • Ongelovige

    Paus Benedictus XVI vindt het ‘spijtig’ dat moslims zijn toespraak in het Duitse Regensburg hebben opgevat als een aanval op de islam.

    Hij citeerde de veertiende-eeuwse Byzantijnse keizer Manuel II Palaeologos die volgens de overlevering zei: “Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en jij zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven het geloof dat jij predikte, met het zwaard te verspreiden”.

    Gaza:

    Moslimleiders in Gaza hebben Palestijnen opgeroepen om vrijdag te protesteren tegen de gewraakte uitlatingen van de rooms-katholieke kerkvorst.

    Het gevolg was een aanval op een kerk in Gaza-stad.

    Egypte:

    Mohammed Habib, plaatsvervangend leider van de zeer invloedrijke Moslim Broederschap in Egypte, vindt de verklaring van de paus niet voldoende. “Wij willen een persoonlijk excuus van de paus. Wij vinden dat hij een ernstige fout heeft gemaakt tegenover ons. Die fout kan alleen hersteld worden door een persoonlijke verontschuldiging.”

    Marokko:

    Marokko heeft zaterdag zijn ambassadeur bij het Vaticaan teruggeroepen voor consultatie wegens de opmerkingen van paus Benedictus XVI.

    Turkije:

    Premier Tayyip Erdogan van Turkije riep de paus in een televisietoespraak op zijn verontschuldigingen aan te bieden en zijn woorden terug te nemen. "Ik vind dat de paus zijn verfoeilijke en onfortuinlijke opmerkingen moet terugnemen en zijn verontschuldigen moet aanbieden aan de islamitische wereld en de moslims.

    Hij weet nog niet of de woorden van de paus gevolgen heeft voor het voorgenomen bezoek van de paus in november.

    Iran:

    De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad riep theologen en moslimdeskundigen op de gewraakte passage van de paus te analyseren. Volgens hem is de islam “een vreedzame, mooie en volmaakte religie”.

    Irak:

    Een Iraakse gewapende groepering, Jaish al-Mujahedeen (Moedjahedien-leger) heeft in een verklaring op internet gedreigd aanslagen te plegen op Rome en het Vaticaan wegens de uitspraken van de paus.

    “Wij zweren dat wij hun kruis in het hart van Rome zullen verwoesten en dat hun Vaticaan zal worden getroffen en betreurd door de paus.”

    Somalie:

    Een conservatieve leider van de Somalische moslims heeft alle moslimgelovigen zaterdag opgeroepen de paus op te sporen en te doden.

    Sjeik Abubakar Hassan Malin vindt dat de kerkvorst gestraft moet worden omdat zijn rede net zo weerzinwekkend is als de roman De Duivelsverzen van Salman Rushdie.

    Westelijke Jordaanoever:

    Molotovcocktails voor de Grieks-orthodoxe kerk en een Anglicaanse kerk in de stad Nablus.

    VS:

    De New York Times heeft de uitspraken van de paus tragisch en gevaarlijk genoemd. De gezaghebbende krant vindt dat de paus duidelijk en oprecht zijn excuses moet aanbieden aan de islamitische wereld.

    Duitsland:

    De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft de paus verdedigd. Ze zegt in een interview in Bild dat haar landgenoot juist heeft opgeroepen tot een dialoog met andere religies.

    Pakistan:

    Het parlement van Pakistan heeft Benedictus gevraagd zijn uitlatingen in te trekken.

    Indonesie:

    Voorzitter Din Syamsuddin van Muhammadiyah, de op een na grootste moslimorganisatie in het eilandenrijk: “De uitlatingen van de paus weerspiegelen zijn gebrek aan wijsheid. Uit zijn woorden blijkt dat hij geen juist begrip van de islam heeft”.

    De islam, religie van vrede en verdraagzaamheid, lange tenen en geweld.

    Fotootje erbij?

    news.yahoo.com/photos/ss/events/wl/033002pope/im:/060916/photos_t…

    (Even op Replay klikken)

  • Ongelovige

    Is de link zo wel aanklikbaar?

    http://news.yahoo.com/photos/ss/events/wl/033002pope/im:/060916/photos_ts/2006_09_16t174343_450x325_us_pope_islam?sp=-1&lsp=3000

  • Richard

    En maar telkens weer gerespecteerd willen worden.

    Waar blijven de excuses van de islam jegens Papa Ratzi?

    Jegens Denemarken?

    Jegens Rushdie?

    Jegens vele anderen?

    Jegens ongelovigen, atheïsten, vrijdenkers, agnosten etc. voor alle lelijke dingen die zij over ons zeggen?

    Richard

  • Vleermuis

    Volgens mij gaat het er niet om wie er nu en dan weer straks gelijk heeft. De telkens terugkerende woede van moslims gaat inderdaad vervelen, maar tegelijkertijd had de paus natuurlijk geen enkele reden om ineens een of andere vage paus uit de middeleeuwen te citeren mbt moslims. Bovendien zei ook Jezus dat hij geen vrede bracht, maar het zwaard. Conflicten tussen gelovigen kunnen worden voorkomen als er regels komen voor het hebben van een godsdienst. Gelovigen kunnen de verantwoordelijkheid mbt het respecteren van de godsdienst van een ander blijkbaar niet aan. Als religieuzen hun godsdienst zo fijn vinden, dan moeten ze dat maar goed onderbouwen, zonder anderen belachelijk te maken, of zich belachelijk gemaakt te voelen, en dan in de kerk, de moskee of anders lekker thuis, met de deur dicht natuurlijk.

  • Els

    Alsof de woede en gekwetstheid van de moslims iets nieuws is, dat een gevolg is van een opmerkinkje van een hoge broeder in het bijgeloof.

    In werkelijkheid vind je de basis van de christenhaat al in de koran zelf. Daar staat geschreven dat de christenen niet moeten hun overdrijven in hun godsdienst: ze moeten niet gaan lopen beweren dat Jezus de zoon van god is. Wat gaat het de moslims in ‘vredesnaam’ aan wat de christenen willen geloven? Elke gek heeft zijn gebrek.

    Als de islam een nep heilig boek in elkaar heeft fabriekt waar zogenaamd god zelf het geloof van een ander gaat zitten afkammen, moeten de moslims niet gek opkijken dat de mensen van die beledigde geloven zich laatdunkend over de islam uitlaten.

    Het eerste wat de volgelingen van dit geloof deden was het kruis van de christenen in Jeruzalem vertrappen, nog voordat er maar een ‘heilig boek’ was geschreven.

    De werkelijkheid is dat de islam precies dezelfde godsdienst is als het christendom. Al vanaf het begin vliegen de profeten van het christendom elkaar in de haren over de ware vorm ervan. De islam is er maar een andere gewelddadige uitwas van.

    De wereld zou echt een betere plaats kunnen worden als christendom en islam gebroederlijk worden ontmaskerd.

  • Richard

    Els schreef:

    > De werkelijkheid is dat de islam precies dezelfde godsdienst

    > is als het christendom. Al vanaf het begin vliegen de

    > profeten van het christendom elkaar in de haren over de ware

    > vorm ervan. De islam is er maar een andere gewelddadige

    > uitwas van.

    Inderdaad. Papa Ratzi is eigenlijk ook gewoon een islamiet. En zijn kerk heeft altijd geweld gepredikt, precies zoals de islam dat doet. De boosheid van de islamieten slaat dus nergens op.

    Merkwaardig is ook dat veel christenen die seniele paus nog serieus nemen. Waarom gunnen moslims hem dan nog wel die eer?

    Richard

  • Ongelovige

    Religie is het ultieme groepsdenken.

    Jouw groep is de enige die het helemaal goed heeft en alle andere groepen lijden aan een vorm van massa-illusie.

    Natuurlijk ga je dan niet binnen zitten.

    Het gelijk van jouw groep moet wereldkundig worden gemaakt. Iedereen moet dit weten. Daarbij ontkom je er niet aan de ander te beledigen, jouw boodschap druist namelijk in tegen hun dwaalleer.

    Jij hebt het gelijk aan je zijde. Dat weet jij, want dat staat in jouw boekje.

    Je hebt de hogere macht aan je zijde. En die hogere macht zelf vindt het belangrijk dat iedereen de boodschap accepteert en naleeft. Dat staat ook al in je boekje.

    Iedereen die daaraan twijfelt moet overtuigd worden, desnoods met geweld. Hoe kan iemand twijfelen aan jouw boekje?

    De “jij” in dit verhaal kan in iedere religroep zitten.

    Het is namelijk niet zo belangrijk wat wordt geloofd.

    De gelovigen zijn zo overtuigd van hun gelijk dat iedere twijfel hieraan gelijk staat aan een persoonlijke aanval.

  • Ongelovige

    Ik vraag me af of de paus zichzelf ook als moslim beschouwt. Ik denk het niet.

    Het geweld van de kerk is een feit.

    Een ander feit is dat het christendom inmiddels getemd is tot een wat oubollige levensfilosofie zonder politieke macht.

    Dat kan je van de islam nog lang niet zeggen.

    De uitzinnige protesten, de aanhoudende woede van moslims over iedere kritiek op de islam, de sharia, de aanslagen, de pop- en vlagverbrandingen, de roep om fatwa's, de roep om de jihad, de discriminatie van andersdenkenden, het gebrek aan retrospectie geven de paus alleen maar gelijk dat islam en geweld onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

  • Els

    Haha, papa Ratzi, ik zal het onthouden. :-)

    Maar ik bedoel eigenlijk niet dat de paus een islamiet is, maar dat de islam een van de vormen van het christendom is die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en die niet met elkaar kunnen leven.

    Wel is het zo dat hier tegenwoordig vele stromingen van het christendom met elkaar leven, het enige probleem dat ik zie is het probleem met de islam.

    De paus komt overigens niet zo getemd op mij over, want hij probeert alleen maar de islam aan te spreken opdat de geloven zich gebroederlijk tegen het secularisme en atheisme kunnen verweren. Die stromingen hebben namelijk de invloed van de kerk op zijn schaapjes behoorlijk aangetast.

    Maar de inmiddels voorspelbare reactie in de islamitische wereld geven duidelijk aan dat er met de islam iets mis is. Het moet echt duidelijk worden dat kritiek op de godsdienst domweg een recht is. We moeten kunnen wijzen naar de fouten van de godsdiensten, omdat ze niets dan ellende aanrichten als je je ogen sluit voor de zwaktes ervan.

  • Ongelovige

    Els schreef:

    >

    > De paus komt overigens niet zo getemd op mij over, want hij

    > probeert alleen maar de islam aan te spreken opdat de geloven

    > zich gebroederlijk tegen het secularisme en atheisme kunnen

    > verweren. Die stromingen hebben namelijk de invloed van de

    > kerk op zijn schaapjes behoorlijk aangetast.

    Ik kan me voorstellen dat hij wel jaloers moet zijn op de, laten we zeggen, overenthousiaste manier waarop moslims zich verweren tegen kritiek.

    Het vaticaan heeft zich tandenknarsend moeten laten welgevallen dat het christendom en jezus niet heilig zijn, en er zelfs grappen over gemaakt mogen worden. Een film als bijvoorbeeld life of Brian is in de moslimwereld ondenkbaar.

    Dat moet hem toch wel doen denken aan “the good old days”.

    Ik weet niet of de paus een manier zoekt om de eigen religieuze macht te herstellen met een pact met de moslims.

    Het lijkt mij eerder dat er dan nogal wat concessies gedaan moeten worden van zijn kant. Dat zou eerder een verdere verzwakking van zijn positie zijn dan een versterking.

    Maar ja wie ben ik?

    Ze renden al eerder niet weg van zeer dubieuze regime's.

    > Maar de inmiddels voorspelbare reactie in de islamitische

    > wereld geven duidelijk aan dat er met de islam iets mis is.

    > Het moet echt duidelijk worden dat kritiek op de godsdienst

    > domweg een recht is. We moeten kunnen wijzen naar de fouten

    > van de godsdiensten, omdat ze niets dan ellende aanrichten

    > als je je ogen sluit voor de zwaktes ervan.

    Ik ben het met je eens.

    Hoe brengen we die boodschap in Mekka?