Alle gelovigen zijn tegen geweld

  • Els

    Paus: alle gelovigen zijn tegen geweld

    CASTEL GANDOLFO, 25 sept. Paus Benedictus XVI heeft vandaag tijdens een bijzondere ontmoeting met ambassadeurs van moslimlanden gezegd

    Hij sprak de hoop uit dat er ?bruggen van vriendschap? tussen de religies ontstaan.

    Met de speciale bijeenkomst wilde de paus de gemoederen tot bedaren brengen na zijn vermeende anti-islamitische uitlatingen. Volgens de kerkvorst is de interreligieuze dialoog van vitaal belang voor de toekomst. Hij benadrukte echter ook dat wederzijds respect nodig is, vooral bij het thema religieuze vrijheid.

    De paus sprak de ambassadeurs in zijn zomerresidentie Castel Gandolfo bij Rome. De genodigden reageerden met applaus op de ruim acht minuten durende rede.

    De bijeenkomst was onderdeel van een diplomatiek offensief van het Vaticaan, dat aan de islamitische wereld moet verklaren wat de paus heeft bedoeld met zijn opmerkingen tijdens een lezing in Duitsland. Hij citeerde een middeleeuwse Byzantijnse keizer, die de islam slecht en onmenselijk had genoemd onder meer omdat de profeet Mohammed het geloof met het zwaard wilde verspreiden. Veel moslims beschouwen het gebruik van het citaat als een regelrechte belediging.

    De paus maakte de afgelopen tijd duidelijk zelf niet achter de woorden te staan. Hij stelde maandag dat hij een diep respect voor islamitische gelovigen koestert.

    http://www.nrc.nl/buitenland/article492109.ece

  • Els

    Alle gelovigen zijn tegen geweld…. is nou het idee dat wij ongelovigen nou maar de paus gaan bedreigen en poppen van hem in brand steken en oproepen tot het vermoorden van de paus?

    Ik neem toch aan dat de man hier zit te beweren dat het voornamelijk de ongelovigen zijn die zich bezig houden met geweld… zeer kwetsend allemaal.

    Nou zit de man zoete broodjes te bakken met die mensen die hem bedreigen, tegen hem demonstreren en zijn aftreden en zijn dood eisen. Hij loopt wanhopig aan achter degenen die hem haten en wil ‘bruggen van vriendschap’ met ze slaan. Heeft hij zijn ogen gewoon in zijn zak zitten? Wie is er nou voor geweld?

    Sorry, ik kan hier niet goed bij. Gooi die stomme godsdiensten toch in de vuilnisbak en treedt toe in de wereld der levenden. Dat lijkt me een stuk gezelliger.

  • PeKa

    Mijn idee. We hebben de anti-rook campagne gehad, ik denk dat het nu wel tijd is voor een anti-geloof campagne.

  • Ongelovige

    Els schreef:

    >

    > Alle gelovigen zijn tegen geweld…. is nou het idee dat wij

    > ongelovigen nou maar de paus gaan bedreigen en poppen van hem

    > in brand steken en oproepen tot het vermoorden van de paus?

    >

    > Ik neem toch aan dat de man hier zit te beweren dat het

    > voornamelijk de ongelovigen zijn die zich bezig houden met

    > geweld… zeer kwetsend allemaal.

    Je kan het ook andersom zien.

    De gelovigen hebben een steuntje in de rug nodig van een geestelijk leider dat ze niet moeten gaan moorden en poppen in brand steken, omdat god tegen geweld is :D

    > Nou zit de man zoete broodjes te bakken met die mensen die

    > hem bedreigen, tegen hem demonstreren en zijn aftreden en

    > zijn dood eisen. Hij loopt wanhopig aan achter degenen die

    > hem haten en wil ‘bruggen van vriendschap’ met ze slaan.

    > Heeft hij zijn ogen gewoon in zijn zak zitten? Wie is er nou

    > voor geweld?

    Voorlopig neemt hij geen woord terug van wat hij gezegd heeft.

    Het spijt hem alleen dat er zo'n commotie is ontstaan.

    Kom daar maar een om in de gewone wereld waar een opera wordt afgelast uit angst voor moslimrellen.

    > Sorry, ik kan hier niet goed bij. Gooi die stomme

    > godsdiensten toch in de vuilnisbak en treedt toe in de wereld

    > der levenden. Dat lijkt me een stuk gezelliger.

    Dan nog is het big business, want je hoeft niet eens meer te geloven om die baan te hebben http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2667&i=274&t=274

  • Richard

    Els schreef:

    > Hij stelde maandag dat hij een diep

    > respect voor islamitische gelovigen koestert.

    Onze Roomse vriend maakte het in zijn tijd als hoofd Inquisitie allerlei christelijke theologen het leven zuur. Voor die theologen had hij eigenlijk geen respect, want die moesten onder het juk.

    Zal dat juk dan niet gelden voor mensen die er vergeleken met die theologen veel sterker afwijkende ideeën op nahouden - zoals geloof in Allah en Mohammed? Klets.

    Ik herinner mij een programma waar Ratzi's Nederlandse geestverwant Simonis enorm zat te glimmen en te glunderen toen een vrouw vertelde dat zij zich bekeerd had van islam naar katholicisme. Respect voor andere godsdiensten bij de RK-top? Kom nou!

    Richard

  • Ongelovige

    Sektes hebben verschillende fases waarmee ze een aspirantlid wijden tot lid van die sekte.

    Fase 1 heet “love-bumping”

    Het aspirantlid krijgt simpele en alleen positieve geluiden te horen over de sekte. Er wordt uitgelegd wat de sekte allemaal voor jou kan betekenen, maar de doctrines van de sekte worden je in die eerste fase nog niet verteld.

    Men is alleen maar vriendelijk en geeft je het gevoel zeer welkom te zijn.

    Het respect waar de paus over spreekt gaat niet dieper dan fase 1.