God(en) en mensenoffers

  • Ongelovige

    Een van de redenen waarom ik godsbeelden als afgedaan beschouw is omdat ook de hedendaagse religie zijn wortels heeft in stokoude rituelen uit de (steen-, ijzer-) tijd toen de mens nog zoekende was hoe de omgeving te beïnvloeden.

    Reuze interessant uit archeologisch en antropologisch standpunt, maar niet echt een reden om je leven aan god te wijden.

    Periodes van droogte, honger, ziekte, rampen en oorlog waren momenten om de god(en) ritueel af te smeken de gemeenschap te helpen.

    Een schokkende ritueel van de primitieve mens om goden iets af te smeken, is door middel van het mensenoffer.

    Alle primitieve volkeren dragen het mensenoffer mee in hun geschiedenis en in sommige streken van de wereld vinden ze nog steeds plaats.

    De BBC besteedt hier aandacht aan:

    http://www.bbc.co.uk/history/ancient/british_prehistory/human_sacrifice_01.shtml

    (Helaas voor sommigen in het Engels)

    Opvallend aan deze documentaire is dat het christendom, die de cultus rondom het mensenoffer heeft verheven tot wereldreligie, hier met name wordt genoemd.

    Daar waar de hedendaagse religie buiten de conclusies van antropologen en archeologen wordt gehouden, heeft de BBC wel het lef het aanbidden van Jezus als mensenoffer te benoemen.

    “If the idea seems unpalatable, we have to remember that one of the major world religions, Christianity, is constructed in the image of a sacrificed man-god who is said to have died to save humankind.”

    (Vertaling: Als het idee onsmakelijk lijkt, moeten we in gedachten houden dat een van de grootste wereldreligies, het christendom, is gebouwd rondom het beeld van een geofferde mens-god waarvan gezegd wordt dat hij is gestorven om de mensheid te redden.)

    Het aanbidden van een mensenoffer.

    Een reden om een op het hoofd te krabben?

  • Ikke

    Ehh eff een opmerking tussendoor… Houdt u er wel rekening mee dat in het Christendom Jezus God is??? het is dus niet echt een mensenoffer… En we aanbidden het offer niet, maar Jezus de Persoon zelf!

    O en nee een beeld, geeft niet een reden om je aan God te weiden, maar de Liefde van God, is het die je ertoe brengt je aan Hem toe te wijden! (Natuurlijk altijd op vrijwillige basis, God dwingt niet, en gelovigen horen ook niemand te dwingen, jammer genoeg gebeurd(e) dat weleens…)

  • Vleermuis

    Je maakt een vergissing Ikke.. In de bijbel staat namelijk dat Jezus zelf van mening is dat hij en God niet als dezelfde moeten worden beschouwd, lees maar:

    (Johannes 7:16) Jezus antwoordde hun, en zeide: Mijn leer is Mijne niet, maar Desgenen, Die Mij gezonden heeft.

    (Math 20:23)………….. maar het zitten tot Mijn rechter-, en tot Mijn linker hand, staat bij Mij niet te geven, maar het zal gegeven worden dien het bereid is van Mijn Vader.

    Ook God zelf is (volgens de bijbel, ahb) van mening dat er niemand meer dan Hij alleen is, lees maar:

    (Deuteronomium 4:35) U is het getoond, opdat gij wetet, dat de HEERE die God is; er is niemand meer dan Hij alleen!

    (2 Samuel 7:22) Daarom zijt Gij groot, HEERE God! Want er is niemand gelijk Gij, en er is geen God dan alleen Gij, naar alles, wat wij met onze oren gehoord hebben.

    (Deuteronomium 4:39) Zo zult gij heden weten, en in uw hart hervatten, dat de HEERE die God is, boven in den hemel, en onder op de aarde, niemand meer!

    Voorts, als Jezus God zou zijn, hoe kan hij dan wijzer worden bij het opgroeien en door wie of wat verkreeg Hij deze wijsheid.

    (Lukas 2:52) En Jezus nam toe in wijsheid, en in grootte, en in genade bij God en de mensen.

    Verder sta je niet zo erg sterk op het moment dat je ontkent dat de hele blijde boodschap van de Christenen is gebaseerd op genoegdoening die door het vloeien van bloed van een onschuldige verkregen is. Of dat nou een onschuldig mens of een dier of een god is, het blijft een oneerlijke zaak. Of vind je van niet? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

  • Ikke

    *Jezus heeft gezegd:

    Wie Mij ziet ziet de Vader hoe kunt u dan zeggen toon mij de Vader??? Gelooft ge niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is??? (Joh. 14 vers 9)

    Vergeet vooral niet het mysterie dat Vader,Zoon en H. Geest drie personen zijn… Terwijl Christus leert dat er 1 God is. Ik begrijp het ook niet goed, het is en blijft een mysterie, die wij mensen hoe graag we ook willen, nooit helemaal kunnen doorgronden… Jammer he??? Wij willen zo graag alles begrijpen, maar hier moeten we toch een stap terug doen en ons klein maken… (als ik volgens u teveel generaliseer moet u dat maar zeggen ;) )

    *Ook is de bijbel erg moeilijk te begrijpen, ik heb soms ook het idee dat er soms dingen in staan die elkaar tegenspreken. Maar als ik dan in vertrouwen tot de H. Geest bid (nu ziet u dat de drie personen toch verschillen van elkaar… ik vraag de H. Geest om raad, zou de Vader of de Zoon het antwoord soms niet weten??? Tuurlijk wel! maar toch staat de H. Geest bekent om z'n wijsheid sterkte enz… (om Z'n zeven gaven) Krijg ik MEESTAL* wel een antwoord d.m.v. een ander inzicht.

    *Deuteronomium 4:35) U is het getoond, opdat gij wetet, dat de HEERE die God is; er is niemand meer dan Hij alleen!

    (Ik zou graag weten waar hier op gedoeld word… ga ik nog wel even bestuderen)

    Er wordt hier bedoeld dat alleen de Heer (van de Joden) de enigste God is en dat er niet meer goden zijn. (ik denk dat u dit ook zo opvat)

    *Uit uw stukje begrijp ik dat u het niet kan geloven dat er een God kan zijn die uit drie personen bestaat… (als dit een verkeerde conclusie is moet u dat maar ff aangeven) Maargoed er staat ook ergens in de bijbel dat voor God alles mogelijk is!

    *En over:

    Voorts, als Jezus God zou zijn, hoe kan hij dan wijzer worden bij het opgroeien en door wie of wat verkreeg Hij deze wijsheid.

    Ehmm ik weet een antwoord, maar ik geef het nog niet… Ik geef u een wedervraag waarvan het antwoord eigenlijk hetzelfde is als mijn antwoord op uw bovenstaande vraag. De vraag luidt: Waarom is Christus in een arm stalletje geboren, terwijl Hij ook in een groots paleis geboren en getogen had kunnen worden?

    Dit is wel iets waar je goed over kan nadenken/mediteren ;)

    *Waarom heeft Christus zich aan het kruis geofferd???

    Antwoord: Het is de liefde.

    Denkt u er maar eens aan wat de liefde eigenlijk is… Misschien begrijpt u het dan (een beetje) Het is zeer mooi om dit een beetje te kunnen begrijpen vind ik, omdat ik zo meer van God kan begrijpen, al zie ik in, dat ik Hem nooit helemaal zal kunnen begrijpen… Jammer…