jullie mensjes zijn van zoveel dingen overtuigd,
Ahem… nu zijn ‘jullie’ het toch die alles op jezelf betrekken, typisch het narcisme van de goden en duivels. Ik ben over heel veel dingen onzeker, maar dit ene dingetje weet ik zeker: goden, duivels en leven na de dood bestaan niet. Mijn vragen en onzekerheden betreffen het leven en menselijke relaties, niet de wereld van de sprookjes.
Wat dat narcisme betreft, dat is trouwens een hoofdkenmerk van de goden en duivels. En waardoor is het zo sterk? Omdat het wordt gevoed door mensen die heersers, tirannen en manipulators naar de mond praten. Deze personen, die toch al een persoonlijkheidsstoornis hebben, worden in hun waan nog versterkt omdat iedereen ze vereert, tot hun eigenwaan zo sterk wordt dat ze zichzelf vergoddelijken. Of ze worden vergoddelijkt door anderen.
En zo strekt hun tirannie en onderdrukking zich uit over het nageslacht, nog eeuwen lang na hun leven. Terwijl de gevaarlijke despootjes zelf allang dood zijn, boezemen ze nog angst in in hun gedaante van god of duivel.
Er is maar één oplossing om dit despotisme na de dood te doorbreken: stoppen met het te respecteren, en de despootjes weer zo klein maken als ze ooit waren begonnen, namelijk als eenvoudig mens onder de mensen.
Dus welkom in de mensenwereld, Jason! Het is een keiharde waarheid, maar je bent er een van ons. Wees niet bang!