Ik heb het geloof de rug toegekeerd..

• Mark

Ik ben NHV (PKN Kerk)opgevoed maar de laatste jaren was het geloof in god tanende en sinds een aantal maanden ben ik er helemaal mee gekapt. Waarom? Iedere keer als ik de bijbel weer lees hoe meer ik het gevoel krijg dat je bedonderd wordt met louter fabels.. Iedere keer als ik zondags in de kerk zit, en geleuter van de dominee moet aanhoren, en dan later ook nog eens iedereen gaat staan om een stom psalmpje te gaan zingen, kan ik mn lach bijna niet meer inhouden.. echt ongelooflijk dat ik vroeger ook zo gelovig was, ik schaam me kapot. Geloven is iets voor kinderen en dan met name Sinterklaas en zwarte piet en het sprookjesbos en niet voor volwassenen. Sommige volwassenen worden nooit volwassen

Als die god echt zou bestaan dan zou er geen oorlog zijn en zou niemand een ander de hersens inslaan, vermoorden, bestelen, etc. dan zou iedereen aardig zijn voor elkaar en elkaar liefhebben.

Nee, voor mij is het geloof verleden tijd!

Groeten, Mark

• Els

Hai Mark, goed dat je de draad gewoon hebt doorgeknipt. Ik weet niet of het iets is om je voor te schamen. Veel mensen laten zich letterlijk meeslepen door de massa, en kunnen niet loskomen uit het drogbeeld omdat hun verstand gewoon een kant wordt uitgebogen. Het is heel lastig om de knop om te schakelen en te zeggen: nu is het afgelopen, ik ga normaal doen en zelf nadenken. Maar als het een keer gelukt is, ben je ook vrij.

Het is een hersenspoeling waar je al je hele leven in bent meegesleept, al vanaf voor je zelf begon te denken. Daardoor houd je tegen alle logica en tegen alle waarneming in vast aan iets wat duidelijk niet klopt.

Jammer dat er niet meer aandacht is voor hoe dat soort mechanismes werken. Het heeft ermee te maken dat je goed van vertrouwen bent, en dat je laat misleiden door mensen van wie je niet verwacht dat ze je dingen vertellen die niet waar zijn. Integendeel, de leiders van het geloof maken je juist wijs dat zij het allemaal het beste weten en het beste met je voor hebben. Die vertrouw je dus het meeste, maar helaas ten onrechte.

• ferry

prima zaak mark,

Gingen er bij miljoenen hun ogen maar eens open,er gaan meer ogen dicht.

Want de mens is zo geprogrammeerd,dat er in de jonge levensjaren van

haar/hem, van alles wijs kan worden gemaakt.

En heel veel mensen worden daar erg angstig en onzeker van,maar hun ogen blijven vaak hun levenlang dicht.

Je ben nu echt vrij,maar zal nooit een antwoord op de vele vragen krijgen,maar een gelovige ook niet.

Geniet en denk zelf na,nu je ogen open zijn.

Ferry

• web-aapje

Ik ben geen atheist maar de stelling dat als er een God was dat er dan ook geen oorlogen en ellende zou zijn is onzin. God heeft daar helemaal geen hand in, dat zijn de keuzes die mensen maken. God (of hoe je het ook noemen wilt) zorgt voor het grote geheel. De mens maakt de keuzes hoe hij dit grote geheel invult maar alles wat hij doet heeft een gevolg. De mens heeft zijn eigen verantwoordelijkheid die hij niet kan afschuiven op God.

• ferdinandus

Best web aapje

God heeft daar geen hand in?en alles kom uit de mens??wie heeft volgens de (goedsul-gelovigen) (god) dit alles gemaakt.?.

Kan een leeuw er wat aan doen dat hij moet moorden,om vlees te eten?en

wie heeft hem de tandjes gegeven,ook de prooi ontworpen,laat liegen/ verzinnen

nu maar aan de gelovigen over,maar een antwoord op alle vragen is er niet,

De,de ontwerper/ bedenker/ schepper /de programmeur,is de verantwoordelijk,niet diegene die hij heeft ontworpen.

Ik heb de werking van in mijn pc ook niet gemaakt,jij wel soms?.

Het afschuiven van de verantwoording dat doen we wel,het zit in de gene(eigenschappen),en die kunnen wijzelf niet veranderen.

Verzinnen en fantaseren wie de ontwerper is, kunnen er veel,maar het heeft geen

waarde.

• een gelovige

Jammer dat je los probeert te laten wat jouw niet los zal laten.

Keer God de rug niet toe, maar probeer hem te volgen. Hij is gewillig jouw zonden op zich te nemen en jouw het eeuwige leven te geven.

De wereld brengt niets dan ellende, kijk naar jezelf en ontdek dat we altijd ons zelf bedoelen.

Vraag of God jouw bij de hand wil nemen en jouw leven wil leiden tot Hem.

Hij is Liefde door het bloed van Zijn Zoon.

Verhard u niet maar laat u leiden.

• Els Geuzebroek

Dat snap ik nou niet, gelovige. Jouw religie leert je een afkeer te hebben van de echte wereld, maar je kijkt uit naar een fantasie als ‘het eeuwige leven’, wat een eufemisme is voor de dood. Natuurlijk is er geen leven na de dood, dat besef je zelf ook wel, als je eerlijk nadenkt.

Dit leven is het enige leven dat we hebben, en we moeten ons inzetten om dat goed te maken.

• ajakkis

Nou web aapje.jij brabbel als een imam pastoor dominee

of een sekte leider.

En weet je waarom,omdat jij zelf iets verzint,

wat je niet kan bewijzen,net als zij dat doen.

En als iemand iets maakt,blijf hij/zij de

ontwerper en verantwoordelijke,

ook voor de inhoud van mens dier plant enzv.

Het,ga ver boven ons verstand,vandaar vele

mensen na eigen gedachte iets verzinnen.

Zo simpel is het,maar dat willen alle

zogenaamde slimme mensen niet.

• Tim

De vraag is eigenlijk; als jij 100% zeker zou zijn van het bestaan van God en

de rol van Zijn Zoon Jezus, zou je Hem dan ook 100% willen dienen, of

zou je dan nog je eigen weg willen volgen?

Geloof is inderdaad voor kinderen. God heeft het verstopt voor hoogmoedigen,

(zogenaamde) wijzen en allerlei mensen die vol zijn van zichzelf. Maar

het is toegankelijk voor zoekende mensen, mensen die koste wat kost de

waarheid willen. Die- als er een God is- Hem willen zoeken en dienen.

“Zoekt en gij zult vinden, klopt en er zal worden opengedaan.” Dat is de

belofte van God. Wij mensen moeten als kinderen worden. En dat betekent

dat die grote, slimme, onafhankelijke, sterke, wijze man genaamd Mark

op z`n knieëen moet en moet zeggen; God, ik weet het niet, maar als U er

bent, dan ben ik er voor U.

(kun je dat?)

Als je oprecht zoekt naar God en aan Hem vraagt of Hij zichzelf

wil laten zien, dan geeft God je echt geloof en opent Hij je ogen..

• 1daandaan1@gmail.com

goed zo…gefeliciteerd mat je vrijheid….

gebruik m wijs…