Tips gevraagt,

• Wladimir

Hallo Allemaal,

Ik ben op zoek naar de tips en suggesties.

Ik heb een vriend, die last heeft van Autisme.

Met een aantal zaken hebben we elkaar leren kunnen en een marnier gevonden om er mee om te gaan.

Waar we tegenaan lopen is het volgende:

Als hij bij mij opbezoek is of we zijn in een groep, dan spreekt hij met luide stem. Als we hem er op attenderen, lukt het hem om zachter te praten.

Een paar minuten later spreekt op nieuw met luide stem.

De luide stem wordt lastig als we rekening moeten houden met de buren ivm. geluids overlast.

Mijn vriend geeft aan dat hij door inpulsivietet vergeet om zachter te praten.

Na 10 keer vragen om zachter te praten, stijgt de irritatie.

Hij begrijpt ook wat het probleem is en zit er zelf ook mee.

Wie heeft er tips, hoe ik hier mee omgaan, zonder hem de deur te hoeven wijzen

Groetjes Wladimir

• Wladimir

oeps, ik kwam er net achter dat ik dit bericht op het verkeerde prikbordt heb geplaatst. Sorry.

• har

Neem zijn gedrag op met een videocamera of geluidsband en laat hem naar zichzelf luisteren.

Gebruik een apparaat dat automatisch gaat piepen als het geluid te hard wordt. Te koop bij winkel voor electronica-onderdelen en anders kun je het daar mogelijk laten maken.

Spreek buiten af in een park, daar is hard praten minder erg.

Communiceer via videochat met geluid en webcam en zet dan het geluid zacht.

Vraag of hij voor een visite twee uur gaat hardlopen of lichamelijk zwaar werk doen, zodat hij moe is. Hij kan eventueel hard zingen in de natuur om zijn energie kwijt te raken.

Bespreek vriendelijk of hij eventuele ergernissen heeft.

Streef naar duidelijkheid en regelmaat voor hem. Spreek eventueel vooraf af waarover je zult praten en schrijf die onderwerpen op. Vermijd onderwerpen en gasten die hem teveel opwinden.

• Wladimir

Hoi Har,

Toevallig was ik hier aanhet terug lezen,na een lange tijd.

Je tips hebben idd geholpen en inmiddels heb ik samen met hem marnieren gevonden om hier mee om te gaan. Zelf heeft hij ook een training gevolgt

Het werkt en ons contact is beter op geworden