Je hebt de AA voor alcoholisten die proberen te stoppen,
Zou er dan geen steungroep moeten zijn voor al die jonge mensen die twijfelen over het geloof, maar er niet los van durven komen door de dogma's van zonde, vagevuur en de foute veronderstelling dat alleen door het geloof normen en waarden kunnen worden aangeleerd? Waar kunnen ze nu vrij over hun twijfels praten? Niet bij familie, ouderling of meneer pastoor. Hier is volgens mij echt een grote vraag naar. Serieuze fora op internet heb ik nog niet kunnen vinden.
Stel je het volgende gesprek voor, in de kring van de Anonieme Atheisten:
“Ik wil bidden voor kracht…”
“dat hoeft niet want je bent zelf krachtig genoeg, wees trots op jezelf en wat je hebt bereikt in het leven, je hoeft niemand buiten jezelf aan te roepen om te vragen of het uitkomt dat er even wat kracht naar je toegezonden kan worden.”
“… Ja je hebt gelijk, ik moet zelf krachtig zijn, daar kan ik later met trots op terugkijken, dat is pas goed voor mijn zelfvertrouwen!”
Volgens mij kunnen er zo veel mensen geholpen worden af te komen van angsten om de kerk de rug toe te keren die anders zouden vervallen naar het iets-isme of bij de happy-clappy kerk uitkomen.