Cursus: hoe word je boeddhist/Dharmist.

• Tantra-Lotus

De vraag wordt vaak gesteld: ‘Hoe wordt je nu boeddhist’, ‘wat is een boeddhist’ en ‘wat gelooft een boeddhist’?

Een boeddhist is volgt altijd een school, stroming of leraar die een interpretatie van de Dharma heeft. Een Dharmist leest zelf de Dharma en maakt zijn eigen interpretatie. In oktober start bij tantra-lotus in Breda een cursus die hier op ingaat.

De cursus is niet een hoe-word-ik-boeddhist-in zoveel-stappen. De cursus richt zich op een aantal onderdelen:

- het verschil tussen een boeddhist en een Dharmist

- wat is de Kum-nye en hoe zien zij de Dharma

- basis uitleg over de Dharma (non-moralistisch)

- vormgeven van je eigen 8 voudige pad en je eigen sillã

- verantwoording afleggen ten overstaan van jezelf en niemand anders dan jezelf

- toevlucht nemen tot de Boeddha (Boeddha-natuur), Sangha en Dharma

De cursus richt zich voornamelijk op de eerste 4 onderdelen en met name de 4e. De laatste 2 onderdelen zijn natuurlijk geen verplichting.

De eerste 3 onderdelen zijn algemeen en informatief. Bij het 4e onderdeel ga je na wat voor jou zuiver is en hoe dit valt binnen je eigen referentiekader. Op basis daarvan kan je in de laatste 2 onderdelen Dharmist worden. Voor de absolute duidelijkheid: niemand wijdt je in tot Dharmist, je legt aan niemand verantwoording af. Dit proces ga je met jezelf aan door je eigen 8 voudige pad vorm te gaan geven:

- zuiver spreken

- zuiver handelen

- zuivere levensonderhoud

- zuivere inspanning

- zuivere opmerkzaamheid

- zuivere concentratie

- zuivere gedachte

- zuiver begrijpen

Zuiver is het niet creeren van lijden. Iedereen is anders en wat voor de één zuiver is is dat voor de ander niet. Er is dus geen regel, dogma of structuur te bedenken welk voor iedereen zou gelden. Daarom is het een individueel proces, je gaat onderzoeken wat voor jou zuiver is. Zo bouw jij jouw sillã op, jouw persoonlijke moraliteit. Dit is voor de rest van je leven een continuerend proces; omdat jij veranderd veranderd dus ook je sillã, je zult dus blijven onderzoeken of het nog zuiver is wat je doet.

Als je jezelf wilt houden aan je eigen sillã en je eigen onderzoek, dan kan je dharmist worden. Niet voor iemand anders, puur voor jezelf.

De data zijn

- 02 oktober (09:15 - 16:00 uur)

- 05 oktober (20:30 - 23:00 uur)

- 12 oktober (20:30 - 23:00 uur)

- 19 oktober (20:30 - 23:00 uur)

- 26 oktober (20:30 - 23:00 uur)

- 02 november (20:30 - 23:00 uur)

- 09 november (20:30 - 23:00 uur)

- 14 november (09:15 - 16:00 uur)

De cursus zal gegeven worden door Ivar Mol, hij is opgeleid binnen de Kum-nye in Nepal en is monnik.

* de kosten zijn 250 euro inclusief lunch, thee en cursusboek.

* voor meer informatie,

* aanmelden kan middels

Met vriendelijke groeten,

Namaste-ji..,

Maaike Dermonde

• Els

Hallo Maaike, ik vraag me af hoe het kan dat jij zomaar in die praatjes trapt, terwijl algemeen bekend is het boeddhisme een diep vrouwenhatende religie is. Vrouwen zijn minderwaardige wezens volgens het boeddhisme. Dat kan iedereen tegenwoordig zelf opzoeken op het internet. Maar toch laten westerse vrouwen die beter zouden moeten weten omdat ze hebben leren lezen zich een oor aannaaien door aan het westen aangepaste propaganda.

Maaike, dat jij je voor geld laat misbruiken en voorliegen moet je zelf weten, maar maak geen reclame op dit prikbord voor dit soort zwijmelende bedrog. Niet dat ik denk dat veel mensen op dit prikbord zich zo makkelijk voor de gek laten houden als jij, maar ik zal de formulieren weghalen.

• Tantra-Lotus

Dag,

deze cursus richt zich dan ook niet op het boeddhisme, maar op de Dharma. En in de Dharma staat nergens iets vrouwonvriendelijks.

Namaste,

Maaike

• Sietse 45

Met mediteren zeker:D

• Tantra-Lotus

Dag,

tantra heeft een vreemde bijklank, dat geef ik toe.

Echter, tantra gaat over het mystieke en heeft met energie te maken, niet met seks. Wis je bijvoorbeeld dat er een hele tantristische keuken is, een tantristische visie op stervensbegelijding?

Niets seks dus.

Namaste-ji,

Maaike

• Els

Nee, natuurlijk staat er in jullie cursussen niet veel vrouwonvriendelijks, want dan zouden jullie je geld er niet aan spenderen. Ze kijken wel uit, het is westerse mooiweerpropaganda. Je kan beter je eigen hersens gebruiken dan je voor veel geld een euforische roes te laten aanpraten. Daar leven die religies en goeroes van.

• Boris

(tu)

• Els

Ik ken ook veel mannen die erin trappen. Toevallig zijn dat allemaal hardcore seksisten, die vinden dat de man ‘het hoofd’ van de vrouw is en zo.

Wat winstbejag betreft, mensen betalen ervoor als je ze allemaal mooie fijne dingen voorspiegelt. Daar maken monniken en goeroes gebruik van op dezelfde manier als oplichters dat doen. Het zijn dan ook spirituele oplichters. Wel jammer dat ze soms zelfs in hun eigen oplichterij geloven, maar ze blijven dan medeplichtig aan oplichterij.

• Els

Ik weet dat ze een vegetarische keuken hebben die best lekker is ook nog, maar hoe kwamen ze aan het geld om zo'n soort geromantiseerd luxeleven te leiden? Dat deden ze door het volk dom te houden en te parasiteren op hun goedgelovigheid. De bevolking leefde voor de komst van het communisme in feodale armoede, en waren door en door bijgelovig. In plaats van hun leven aan te pakken werd ze wijs gemaakt dat de monniken voor ze baden, en van het weinige dat ze hadden moesten ze veel aan de monniken geven. Die konden zo een luxeleven leiden in hun monnikensysteem, ten koste van de bevolking op wie ze parasiteerden.

Nu is dat dankzij de Chinezen niet meer mogelijk, maar wat zie je nu… voor alles wat er niet deugt krijgen de communisten en de Chinezen de schuld, en die monniken spelen de zielige onderdrukten met hun zeer mooie vredige religie.

Parasieten waren het die geen fluit gaven om de ellende waar de domme en arme bevolking in verkeerde. Ze schuwden geen geweld om de bevolking dom en onder de duim te houden. Nu kunnen zij lekker koken ja, maar dat de boeren waar zij bij bedelden half verhongerden hoor je ze niet over. Dat die boeren en de rest van de bevolking nu beter te eten heeft is echt niet dankzij die maffe én gevaarlijke religie. Hopelijk krijgen ze in China ook nog eens vrijheid van gedachte en meningsuiting daar, maar het is in elk geval beter dan toen de monniken het voor het zeggen haden.

Het vrouwbeeld van de tantra is in elk geval niet best. Dit is een interview met mensen die veel met oosterse religie bezig zijn geweest.

http://www.iivs.de/~iivs01311/deba.ne.03.html

(indexpagina: http://www.iivs.de/~iivs01311/deba.ne.html )

• Els

Ik heb diverse boeken gelezen van mensen die hebben rondgereisd door de monnikenculturen in China en Tibet, als je dat bedoel. Er zijn nauwelijks woorden voor om te beschrijven wat een verschrikkelijke culturen dit waren. Met religie werden de mensen dom en bang gehouden. Ze moesten voedsel en kinderen afstaan aan de monniken. Wat de angst voor de goden niet deden, werd met geweld gecompleteerd. Er moet wel bij worden gezegd dat dat monnikensysteem ook een mensonterend regiem hanteerde. Dus hoewel het een extreem parasiterend systeem was, leefden veel monniken ook in sombere omstandigheden. De monniken bedwelmden zichzelf met volkomen nutteloze kennis over hoe ze het eeuwige weet ik veel konden bereiken, en hun gebeden zouden dan ook nog gunstig zijn voor het welzijn van de samenleving. Totaal nutteloos allemaal.

In Tibet was het natuurlijk nog een graadje erger omdat dit was afgesloten, maar in het algemeen waren het griezelige feodale culturen waar niets romantisch aan te ontdekken viel.