Nieuwe uitgave: Boek van Meditatie

• Tantra-Lotus

Spam verwijderd

• Els

Maaike, om te discussiëren ben je welkom, maar je bent niet welkom als je hier alleen verschijnt om gratis reclameboodschappen te posten, zeker als het niet eens iets atheïstisch is maar reclame voor een godsdienst. Dat doe je maar in een tijdschrift tegen advertentiekosten.

• Tantra-Lotus

Meditatie is geen godsdienst maar een techniek om tot rust te komen en inzichten te verkrijgen. Sterker nog, uiteindelijk zal één van die inzichten zijn dat er geen god is, een atheistisch grondbeginsel lijkt mij.

Met vriendelijke groet,

Namaste-ji..,

Maaike

• Els

Het boek gaat over de boeddhistische religie, en is dus helemaal niet atheïstisch. Het boeddhisme is een religie in de meest stricte zin van het woord, en het is niet eens een erg prettige religie. Het is net zo seksistisch als christendom en islam, al beweert het boeddhisme dan ‘geen god’ te kennen. Maar de boeddha heeft een heiligheid die aan het goddelijke grens, en het boeddhistische concept van het hiernamaals dient net als in het christendom en de islam om mensen te onderdrukken en te chanteren.

Er was ook sprake van een ‘onsterfelijke geest’ dat wordt geplaatst tegen een ‘sterfelijk lichaam’. Maar een geest is helemaal niet iets dat bestaat los van een lichaam. Hooguit is er sprake van een bewustzijn dat ontstaat in de hersens in een levend lichaam, doordat wij door ons taalvermogen in staat zijn in gedachten te reflecteren over ons bestaan. Maar dat bewustzijn is het resultaat van het biochemische proces dat zich afspeelt in een levend lichaam, en bestaat niet onafhankelijk van een levend mens. Om gezond en geestelijk fit te blijven is het helemaal niet nodig je over te geven aan een geloof in sprookjes. Het is zelfs schadelijk, omdat er door religies, ook door het boeddhisme, allerlei valse beloftes worden gedaan over een bepaalde conditie van die ‘geest’ in het hiernamaals als je je tijdens het leven maar op een bepaalde manier opstelt. Dat is afstand doen van de realiteit. Atheïsten die over dergelijke dingen nadenken houden zich juist alleen bezig met de realiteit.

Ik kan er nog wel mijn ogen voor sluiten dat iemand eens reclame maakt voor een boek of een cursus, maar als iemand hier alleen komt om reclame te maken voor spirituele en anti-realistische boodschappen om hieraan geld te verdienen ben ik gewoon heel strict.

• Sietse 45

(tu)>:D<(tu)

• Tantra-Lotus

Dat het Boeddhisme in bepaalde regios meer en meer een religie wordt waarin Boeddha vereerd wordt als zijnde een Godheid is juist. Echter, dit “Boek van Meditatie” is geschreven vanuit een Dharmistische visie en niet vanuit een Boeddhistische.

Het Dharmisme grijpt terug naar de oorspronkelijke soetra's van Gautama de Boeddha, een mens die de verlichting vond middels meditatie. Wat hij onderwees was niets meer dan een meditatietechniek en hij was zeer gekeerd tegen de regelstructuur van onder andere het Brahmisme en heeft bij herhaling gezegd altijd alles zelf te onderzoeken of dingen juist zijn of niet.

Wat dat betreft was Gautama de Boeddha een atheïst pur-sang en lees ik in jouw schrijven meer dogma's dan in zijn gehele canon bij elkaar.

Met vriendelijke groet,

Namaste-ji…,

Maaike Dermonde