gelovige hersenen

  • Max

    Gelovige hersenen (artikel Elsevier 6 oktober 2007)

    Wetenschappelijk onderzoek werpt licht op fysieke determinanten van religieus gedrag, maar ontsluiert zeker niet alle raadselen des geloofs

    Het is en blijft een mooi verhaal. De nijvere christenvolger Saulus van Tarsus is onderweg naar Damascus als hij plotseling wordt omstraald door een licht uit de hemel. Hij valt op de grond en hoort een stem tegen hem zeggen: ‘Saul, Saul, waarom vervolg je mij?’Hij vraagt ‘wie bent u, Heer?’En het antwoord luidt: Ík ben Jezus die jij vervolgt. Maar sta nu op en ga de stad in daar zal je gezegd worden wat je moet doen.'

    De verschikte Saulus krabbelt overeind en wordt door zijn metgezellen meegevoerd naar Damascus. Hij kan zelf namelijk niet meer zien. De blindheid duurt drie dagen, een periode waarin de vroegere bestrijden van het christendom niet eet en drinkt. Daarna vallen hem de schellen van de ogen. Hij kan weer zien, staat op en laat zich dopen Saulus wordt geestelijk herboren als de apostel Paulus.

    De fraaie bekeringsgeschiedenis, beschreven in Handelingen 8 in het Nieuwe testament, toont de wonderbaarlijke kracht van het geloof., zou je kunnen zeggen. Maar sommige wetenschappers kijken er met heel andere ogen tegenaan. Zou die Paulus niet gewoon een epileptische aanval hebben gehad, vraagt Vilayunur Ramachandran zich af. De vooraanstaande Indiase neuroloog heeft erop gewezen dat epileptici vaak melding maken van ‘spirituele visioenen . Er zijn circuits in het menselijke brein die bij religieuze ervaringen betrokken zijn en bij epileptici soms hyperactief worden. ’Er is een neurale basis voor religieuze gevoelens,'zegt Ramachandran.

    Deze conclusie wordt bevestigd door allerlei ander wetenschappelijk onderzoek. Zoals dat van de Canadese neuropsycholoog Michael Persinger, die met een bijzondere magneethelm mystieke ervaringen opwekt. Door middel van het genereren van zwakke magneetvelden zou de zogenoemde temporaalkwab worden geprikkeld, het hersengebied ter hoogte van de slaap. En dat zou volgens de, overigens zekere niet onomstreden, theorie van Persinger tot typische mystieke gevoelens leiden.

    Er is ook herhaaldelijk studie verricht naar het functioneren van de hersenen tijdens meditatie. De Amerikaanse hersenonderzoeker Richard Davidson bijvoorbeeld stelde bij mediterende Tibetaanse monniken vast dat de activiteit van de zogenaamde gammagolven in hun hersenen sterk toeneemt. Langdurige en intensieve meditatieve inspanningen dragen op die manier bij aan het vervagen van grenzen, het wezen van de spirituele ervaring. Christelijke mystici bedachten hiervoor een beeld van unio mystica, de vereniging met God. Maar deze vereniging heeft een neurologische achtergrond.

    Dergelijke interessante voorbeelden van wetenschappelijk onderzoek zijn te vinden in het boek Waarom de mens gelooft van Martin Urban (uitgeverij wereldbibliotheek). De Duitse natuurkundige legt uit dat de religieus gedrag fysieke determinanten heeft. De hersenen van mensen zijn erop gericht de wereld te verklaren, een zin van het leven te zoeken. Onze behoefte om achter gebeurtenissen altijd oorzaken te vinden en achter handelingen altijd bedoelingen, inspireert tot het uitvinden van godheden. De hang om te fabuleren of een dogmatisch wereldgebouw in elkaar te knutselen, zou een gevolg zijn van de manier waarop onze hersenen in elkaar zitten. Zoals de Zwitserse wetenschapper Peter Brugger het weinig eerbiedig uitdrukte: ‘Het geloof in onzin is de prijs die we voor onze creativiteit moeten betalen.’

    Dat is een mening die Pierre Vinken zeker zal onderschrijven. De neuroloog die het bedrijf Elsevier groot maakte, vertelde onlangs in een interview met de volkskrant dat geloven duidt op een verkeerd gebruik van de hersenfunctie. De hersenen zouden een klier met overcapaciteit zijn, een overcapaciteit waardoor je gaat denken wat in feite onbestaanbaar is.

    Aardige bespiegelingen die aanmerkelijk maken dat godsdienst nooit zal verdwijnen. Een bekende studie van de Amerikaanse radioloog Andrew Newberg draagt ook de titel Why God Won't go Away. Maar met de natuurwetenschappelijk inzichten worden alle raadsels des geloofs zeker niet ontsluierd. Hoe zit het bijvoorbeeld met godloochenaars als Pierre Vinken die blijkbaar geen gebruik maken van de overcapaciteit van hun brein? Hoe valt de opmars van het atheïsme in het Westen te verklaren? Waarom en wanneer weigeren de gelovige hersenen bij sommige mensen dienst?

  • Boris

    http://www.youtube.com/watch?v=Tvn0pyqIBVc

  • ongelovige

    Zelf ben ik geneigd Paulus' (grondlegger van het christendom) bekering meer als politiek dan als religieus te zien.

    Van Mohammed (grondlegger van de islam) is bekend dat hij epileptische aanvallen had.

    In hoeverre dit zijn “religieuze” gevoelens stuurde is ook maar de vraag want ook de lessen van Mohammed kunnen eerder politiek verklaard worden dan aan te nemen dat ze zijn ingegeven door een godheid.

    In tijden dat hij belegerd wordt spreekt hij van vergiffenis, eenmaal zelf op veroveringstocht spreekt hij klare oorlogstaal.

    Hoe dan ook, religie zit tussen je oren. Daar is geen speld tussen te krijgen.

  • Ellen-Josee

    Max Schreef:

    ——————————————————-

    > Gelovige hersenen (artikel Elsevier 6 oktober

    > 2007)

    >

    > Wetenschappelijk onderzoek werpt licht op fysieke

    > determinanten van religieus gedrag, maar

    > ontsluiert zeker niet alle raadselen des geloofs

    >

    > Het is en blijft een mooi verhaal. De nijvere

    > christenvolger Saulus van Tarsus is onderweg naar

    > Damascus als hij plotseling wordt omstraald door

    > een licht uit de hemel. Hij valt op de grond en

    > hoort een stem tegen hem zeggen: 'Saul, Saul,

    > waarom vervolg je mij?'Hij vraagt 'wie bent u,

    > Heer?'En het antwoord luidt: Ík ben Jezus die jij

    > vervolgt. Maar sta nu op en ga de stad in daar zal

    > je gezegd worden wat je moet doen.'

    >

    > De verschikte Saulus krabbelt overeind en wordt

    > door zijn metgezellen meegevoerd naar Damascus.

    > Hij kan zelf namelijk niet meer zien. De blindheid

    > duurt drie dagen, een periode waarin de vroegere

    > bestrijden van het christendom niet eet en drinkt.

    > Daarna vallen hem de schellen van de ogen. Hij kan

    > weer zien, staat op en laat zich dopen Saulus

    > wordt geestelijk herboren als de apostel Paulus.

    >

    > De fraaie bekeringsgeschiedenis, beschreven in

    > Handelingen 8 in het Nieuwe testament, toont de

    > wonderbaarlijke kracht van het geloof., zou je

    > kunnen zeggen. Maar sommige wetenschappers kijken

    > er met heel andere ogen tegenaan. Zou die Paulus

    > niet gewoon een epileptische aanval hebben gehad,

    > vraagt Vilayunur Ramachandran zich af. De

    > vooraanstaande Indiase neuroloog heeft erop

    > gewezen dat epileptici vaak melding maken van

    > 'spirituele visioenen . Er zijn circuits in het

    > menselijke brein die bij religieuze ervaringen

    > betrokken zijn en bij epileptici soms hyperactief

    > worden. 'Er is een neurale basis voor religieuze

    > gevoelens,'zegt Ramachandran.

    Ik had een vergelijkbare ervaring als Paulus (tot grote hilariteit van bepaalde mensen) toen ik tot geloof kwam. Zoals licht zien en de stem van Jezus horen. Ik wist toen nog niet van Paulus af. Ik heb absoluut geen epileptie, maar ik stond in die tijd wel enorm onder druk. De tijdelijke blindheid van Paulus zou ook wel eens te maken kunnen hebben met stress.

    >

    > Deze conclusie wordt bevestigd door allerlei ander

    > wetenschappelijk onderzoek. Zoals dat van de

    > Canadese neuropsycholoog Michael Persinger, die

    > met een bijzondere magneethelm mystieke ervaringen

    > opwekt. Door middel van het genereren van zwakke

    > magneetvelden zou de zogenoemde temporaalkwab

    > worden geprikkeld, het hersengebied ter hoogte van

    > de slaap. En dat zou volgens de, overigens zekere

    > niet onomstreden, theorie van Persinger tot

    > typische mystieke gevoelens leiden.

    >

    > Er is ook herhaaldelijk studie verricht naar het

    > functioneren van de hersenen tijdens meditatie. De

    > Amerikaanse hersenonderzoeker Richard Davidson

    > bijvoorbeeld stelde bij mediterende Tibetaanse

    > monniken vast dat de activiteit van de zogenaamde

    > gammagolven in hun hersenen sterk toeneemt.

    > Langdurige en intensieve meditatieve inspanningen

    > dragen op die manier bij aan het vervagen van

    > grenzen, het wezen van de spirituele ervaring.

    > Christelijke mystici bedachten hiervoor een beeld

    > van unio mystica, de vereniging met God. Maar deze

    > vereniging heeft een neurologische achtergrond.

    Ja maar de normale christen mediteert niet, die gedragen zich eigenlijk juist omgekeerd als een boeddistische monnik.

    >

    > Dergelijke interessante voorbeelden van

    > wetenschappelijk onderzoek zijn te vinden in het

    > boek Waarom de mens gelooft van Martin Urban

    > (uitgeverij wereldbibliotheek). De Duitse

    > natuurkundige legt uit dat de religieus gedrag

    > fysieke determinanten heeft. De hersenen van

    > mensen zijn erop gericht de wereld te verklaren,

    > een zin van het leven te zoeken. Onze behoefte om

    > achter gebeurtenissen altijd oorzaken te vinden en

    > achter handelingen altijd bedoelingen, inspireert

    > tot het uitvinden van godheden.

    Nou dat dacht ik juist niet. Als je echt wilt verklaren dan ga je meer voor de harde feiten.

    > De hang om te

    > fabuleren of een dogmatisch wereldgebouw in elkaar

    > te knutselen, zou een gevolg zijn van de manier

    > waarop onze hersenen in elkaar zitten. Zoals de

    > Zwitserse wetenschapper Peter Brugger het weinig

    > eerbiedig uitdrukte: 'Het geloof in onzin is de

    > prijs die we voor onze creativiteit moeten

    > betalen.'

    Ik vind het ook niet ergens op slaan. Iemand kan echt wel creatief zijn zonder in wat dan ook te geloven. Ik denk dat geloof en creativiteit los van elkaar staan.

    >

    > Dat is een mening die Pierre Vinken zeker zal

    > onderschrijven. De neuroloog die het bedrijf

    > Elsevier groot maakte, vertelde onlangs in een

    > interview met de volkskrant dat geloven duidt op

    > een verkeerd gebruik van de hersenfunctie. De

    > hersenen zouden een klier met overcapaciteit zijn,

    > een overcapaciteit waardoor je gaat denken wat in

    > feite onbestaanbaar is.

    Hm, zou het ook kunnen dat een atheist ondercapaciteit heeft?

    Ik vraag me af of die wetenschappers wel alles onderzoeken, of zijn hun conclusies alleen gebaseerd op wat toevallig in hun straatje past.

    >

    > Aardige bespiegelingen die aanmerkelijk maken dat

    > godsdienst nooit zal verdwijnen. Een bekende

    > studie van de Amerikaanse radioloog Andrew Newberg

    > draagt ook de titel Why God Won't go Away. Maar

    > met de natuurwetenschappelijk inzichten worden

    > alle raadsels des geloofs zeker niet ontsluierd.

    > Hoe zit het bijvoorbeeld met godloochenaars als

    > Pierre Vinken die blijkbaar geen gebruik maken van

    > de overcapaciteit van hun brein? Hoe valt de

    > opmars van het atheïsme in het Westen te

    > verklaren? Waarom en wanneer weigeren de gelovige

    > hersenen bij sommige mensen dienst?

    Misschien omdat het voedsel de laatste tijd wat minder essentiele stoffen bevat, of de dagelijkse stress van de huidige samenleving die een soort bewustzijnsvernauwing teweeg brengt?

    Zomaar een paar punten hoor…

    Ik wil nog aanvullen dat ik (uit wetenschappelijke hoek) heb gehoord dat er een erfelijk gelovig gen zou zijn.

    Dus dat geloven in de genen zou zitten. In de praktijk heb ik aanwijzingen genoeg gezien, dat dit zo zou kunnen zijn.

  • Els Geuzebroek

    Er is nooit veel over geloven onderzocht omdat dit uit misplaatst respect voor het geloof achterwege is gelaten. Er is dan weer wel veel bekend over hallucinaties en visioenen die ontstaan door stress, ondervoeding, vitaminegebrek, koorts, stofwisselingsproblemen, slaapgebrek, drugsgebruik etc. Dat verklaarde men vroeger als ‘contact met de goden’. Tegenwoordig is beter bekend hoe de hersens reageren op prikkels en deze proberen te interpreteren tot zinvolle informatie zoals we dat in de loop van ons leven hebben geleerd. Onder invloed van stoffen die de hersens minder goed laten functioneren gaat er van alles mis met dat verwerken van prikkels. De interpretatie klopt niet, maar is wel levensecht, zodat mensen denken dat ze met echte waarnemingen te maken hebben.

    Wat in bovenstaat stuk staat heb ik verder ook geen bijzonder hoge pet van op, er zijn wel betere stukken over religie en hersenwerking te vinden. Maar dat maakt nog niet dat de goden bestaan. Wetenschap is dankzij het methodisch werk en de verplichting om onderzoek herhaalbaar te maken en te laten bekritiseren veel beter in staat om fouten uit te filteren dan religieuze aannames. Religies doen eigenlijk helemaal niet aan het uitfilteren van fouten, de meest bezopen aannames waarvan zelfs een kind weet dat het niet kan worden eeuwenlang via indoctrinatie in de gelovigen gepompt. Er zijn nu nog mensen in het bijna 2000 jaar oude sprookje dat een mannetje over water kon lopen of opstond uit de dood, alleen maar omdat het geloof mensen verhindert na te denken en onderzoek te doen. Wie dat probeerde en ontdekte dat de religieuze beweringen niet klopten eindige gewoonlijk op de brandstapel.

    Gelukkig is dat niet meer zo. Onze kennis neemt nog altijd toe. De gelovigen kwebbelen intussen vrolijk mee zonder te begrijpen waar het allemaal over gaat, maar gelukkig zijn ze een stuk gezonder dan toen het geloof nog regeerde.

    Het zou me ook niks verbazen als er inmiddels een gen is ontstaan voor geloof, nadat millennia lang alle mensen die redelijk denken zijn vermoord en uitgeroeid. Dan houd je op een gegeven moment vanzelf irrationelen over, die hun kinderen volpompen met irrationele logica en sprookjes. Wie weet levert dat vanzelf op den duur een gen voor irrationele geloofssystemen op.

  • Ellen-Josee

    Els Geuzebroek Schreef:

    ——————————————————-

    > Er is nooit veel over geloven onderzocht omdat dit

    > uit misplaatst respect voor het geloof achterwege

    > is gelaten. Er is dan weer wel veel bekend over

    > hallucinaties en visioenen die ontstaan door

    > stress, ondervoeding, vitaminegebrek, koorts,

    > stofwisselingsproblemen, slaapgebrek, drugsgebruik

    > etc. Dat verklaarde men vroeger als 'contact met

    > de goden'. Tegenwoordig is beter bekend hoe de

    > hersens reageren op prikkels en deze proberen te

    > interpreteren tot zinvolle informatie zoals we dat

    > in de loop van ons leven hebben geleerd. Onder

    > invloed van stoffen die de hersens minder goed

    > laten functioneren gaat er van alles mis met dat

    > verwerken van prikkels. De interpretatie klopt

    > niet, maar is wel levensecht, zodat mensen denken

    > dat ze met echte waarnemingen te maken hebben.

    >

    > Wat in bovenstaat stuk staat heb ik verder ook

    > geen bijzonder hoge pet van op, er zijn wel betere

    > stukken over religie en hersenwerking te vinden.

    Plaats eens wat dan, dat zou ik professioneel vinden.

    > Maar dat maakt nog niet dat de goden bestaan.

    > Wetenschap is dankzij het methodisch werk en de

    > verplichting om onderzoek herhaalbaar te maken en

    > te laten bekritiseren veel beter in staat om

    > fouten uit te filteren dan religieuze aannames.

    > Religies doen eigenlijk helemaal niet aan het

    > uitfilteren van fouten, de meest bezopen aannames

    > waarvan zelfs een kind weet dat het niet kan

    > worden eeuwenlang via indoctrinatie in de

    > gelovigen gepompt. Er zijn nu nog mensen in het

    > bijna 2000 jaar oude sprookje dat een mannetje

    > over water kon lopen of opstond uit de dood,

    > alleen maar omdat het geloof mensen verhindert na

    > te denken en onderzoek te doen. Wie dat probeerde

    > en ontdekte dat de religieuze beweringen niet

    > klopten eindige gewoonlijk op de brandstapel.

    Mwah, uit bovenstaande maak ik op dat jij zelf de geloofsstromingen niet zo bestudeerd hebt als sommige anderen (b.v. Frederik) die zich hier profileren. Dus inhoudelijk niets weet. Je gooit alles op één hoop. Je klets gewoon uit je nek.

    >

    > Gelukkig is dat niet meer zo. Onze kennis neemt

    > nog altijd toe. De gelovigen kwebbelen intussen

    > vrolijk mee zonder te begrijpen waar het allemaal

    > over gaat, maar gelukkig zijn ze een stuk gezonder

    > dan toen het geloof nog regeerde.

    Die zogenaamde ‘gezondheid’ is voorzegd in de Bijbel, trouwens ook in de Koran.

    >

    > Het zou me ook niks verbazen als er inmiddels een

    > gen is ontstaan voor geloof, nadat millennia lang

    > alle mensen die redelijk denken zijn vermoord en

    > uitgeroeid. Dan houd je op een gegeven moment

    > vanzelf irrationelen over, die hun kinderen

    > volpompen met irrationele logica en sprookjes. Wie

    > weet levert dat vanzelf op den duur een gen voor

    > irrationele geloofssystemen op.

    Ik ben nagenoeg atheistisch opgevoed maar op latere leeftijd tot geloof gekomen omdat ik daar zelf voor gekozen heb.

    Dus ook wat betreft te opvoeding die de oorzaak zou zijn, sla je de plank volkomen mis.

    Ik vind het prima hoor, als je atheist wilt zijn. Maar je hele gedachtengang over gelovigen berust op aanname. Misschien zou je idd dat bijbelprikbord eens een tijdje moeten bezoeken wat Flynn je aanraadt. Hier is de link: http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/