Godsbesef.

  • PS

    Je kunt beter, David.

    Wat je nu doet, is het paard achter de wagen spannen.

    Je hebt het over zingeving. Maar wat is de zin van de zin?

    Stel dat de zin (bedoeling) van jouw leven is dat je door mij voortdurend wordt getreiterd zodat ik me fijn voel. Aanvaard jij dan blij deze zin van je leven? Vast niet. En terecht overigens.

    Jij ziet zin van het leven als iets dat boven het leven uitstijgt. Vele ongelovigen echter zien geen zin van het leven maar wel zin in het leven.

    En ach, dood is dood. Als je dood bent, dan weet je niets meer.

    Bovendien, de waarheidsvraag gaat voor aan de zingevingsvraag. Jij draait de zaken om.

    Maar toch leuk dat je hier bent. Neem ons maar onder vuur.

    PS

    :)

  • PS

    Ik verschil hierin met je van mening.

    Wij worden niet geboren als een tabula rasa, als een onbeschreven blad. Integendeel, wij worden geboren met ingebakken instincten (ook wij zijn dieren) en met ingebakken denkpatronen (tijdsbesef, ruimtebesef, vermogen tot abstractie, taalvermogen en dergelijke). Wel zo handig overigens. Heel slim van de natuur. Je ziet het: ik gooi het op rekening van de blinde, domme natuur.

    Ik schreef: vermogen tot bstractie. Zonder dat vermogen kunnen we niet denken. Ons vermogen tot abstractie heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen. Ons vermogen tot abstractie kan ontaarden tot …. godsbesef.

    Hoe gaat dat in zijn werk? Eerst abstraheren we het begrip “het Al” (grond van het zijn en soortgelijke blablabla) bij elkaar en vervolgens dichten we die fantasie een persoonlijkheid toe, net zoals de animisten eertijds aan elk iets een geest toedichten.

    De menselijke erfzonde is dus als het ware het godsbesef.

    Godsgelovigen bedienen zich van denkfouten. Okay. Maar sommige van die denkfouten zitten zeer diep en zijn in zekere zin ook bij ons aanwezig.

    PS

    :)

  • Vleermuis

    Het probleem met jouw ‘statistische bewijs’ is dat gelovigen van andere religies dan de jouwe dit natuurlijk ook beweren. Dat zou er volgens jou dus het bewijs van moeten zijn dat al die goden van verschillende religies naast elkaar bestaan. Monotheïstische godsdiensten zoals het christendom, jodendom en de islam sluiten dit echter uit.

  • Lou

    Is dat een stelling of een mening?

    Lou

  • Lou

    Heelemaal mee eens ellen.

    En het ergste is dat het niet valt uit te roeien. Zelfs de romeinen met hun spilzucht is het niet gelukt, ik heb er een hard hoofd in. In de yankke states maak je geen kans om president te worden als je niet over hem rapt. Is dat niet strafbaar????

    ;-)

    Lou

  • Lou

    Sorry, Els….

  • MJ

    God heeft ons een vrije wil gegeven.

    Dat is inderdaad de definitie van geloven.

    Hoe meer je leert in de bijbel en ziet hoe prachtig het evangelie is hoe zekerder je weet dat er een hemel is.

    Overigens vind ik dat jullie af en toe respectloos spreken over God en de christenen. Mischien moeten jullie een keer gaan discussieren met christenen in plaats van in jullie eigen wereldje te blijven.

  • Lou

    Jouw angst zit diep dat is duidelijk. Goedgelovige ouders gehad??????????

    Ik verwed er een krat grolsch beugels op.

    Zielepootje.

    Lou

  • Jochem Abbes

    Hoi,

    Waar staat dit in de bijbel? Ben er beniuwd naar!

    :S

    Groet u!

    J.Abbes

  • Jonathan

    Beetje laat antwoord….maar in Romeinen 1 vanaf vers 16 kun je lezen over het ingeschapen Godsbesef bij mensen.

    Uit de schepping is God te kennen en niemand te verontschuldigen, staat daar kort samengevat.

    Wie meer wil weten over het christelijk geloof, zie http://www.nietikmaarHij.nl

    Groeten