Een conversatie!

  • samuel

    Een conversatie;

    Half acht het productiebedrijf loopt vol met arbeiders ze lopen allemaal langs de tijdregistratie palen en halen hun pasje over het oog van de laser waardoor de hekjes open gaan.

    Zo komen ook twee collega`s samen binnen, zonder echt acht op elkaar te slaan gaan naar hun kastjes kleden zich om in hun voorgeschreven werk kleding en gaan naar hun werkplek.

    Een normale werkdag, om 12:00 gaat de bel voor het middag eten.

    De beide collega`s komen naast elkaar te zitten in de kantine, en maken zich klaar om te gaan eten.

    De ene collega begint voor hij gaat eten te bidden, de ander wacht tot zijn gebed klaar is uit respect of om zijn beurt af te wachten om wat te zeggen?

    Het is het laatste, hij vraagt aan zijn collega of deze gelovig is, wat natuurlijk al overduidelijk was door zijn gebed voor het eten, maar toch.

    Ja zegt de collega ik ben Christen en ik geloof in God.

    De andere collega zegt ik geloof niet in dat er een God bestaat, ik ben atheïst.

    Dat kan zegt de christelijke collega, en begint te eten.

    De atheïstische collega begint ook te eten, en kijkt naar zijn christelijke collega.

    En begint een conversatie te starten; Hij begint met, jij als christen, geloof je in een leven na de dood?

    Onder andere zegt de christelijke collega, ik geloof in Jezus Christus en dat ik door Hem en Zijn offer aan het kruis en Zijn wederopstanding uit de dood eeuwig leven heb gekregen.

    Dus ja na dit leven heb ik een eeuwig leven tegemoet te zien.

    Okay zegt de atheïstische collega, geloof je dan ook in de hemel en de hel, het laatste oordeel?

    Vanzelfsprekend antwoord de christelijke collega, en naar gelang wat je gelooft of niet gelooft en handelt in dit leven zullen we daar op be/geoordeelt worden en in een van deze plaatsen terechtkomen.

    Okay zegt de atheïstisch collega, ik geloof niet in God of dat Jezus Christus voor mijn zonden gestorven is aan het kruis, en zeker niet dat hij uit de dood is opgestaan dat is onmogelijk.

    Ik geloof ook niet in een hemel of hel, dat is gewoon verzonnen door mensen om andere mensen te knechten.

    Dus maakt het niet uit hoe ik leef, ik kan een goed leven leven door de mensen met respect en liefde te benaderen en te helpen en goede daden te doen, of daarin tegen kan ik alles doen wat ik maar wil en mijn mede mensen uitbuiten en pijn doen en haten.

    Het maakt niet uit want God en de hemel en de hel bestaan niet en zeker niet het laatste oordeel, dus je goede en gelovige levenstijl zal nutteloos zijn in opzicht van je geloof want er is niks na de dood, zegt de atheïstisch collega.

    Dat kan wel zo wezen in jouw optiek en geloof antwoord de christelijke collega, dan heeft mijn leven als gelovige en daaruit mijn goede en liefdevolle omgang met medemensen en de goede daden die ik doe door mijn geloof toch nut immers ik zal dan na mijn dood bekend staan als een goed mens door de goede dingen en levenshouding die ik uitdroeg, en is mijn leven niet nutteloos geweest in jouw optiek toch?

    Maar daarintegen in mijn optiek en geloof zullen al jou goede daden en liefde en mede behulpzaamheid aan je medemensen of de andere tegenovergestelde richting die je aangaf om je als een uitbuiter en crimineel te gedragen geen nut hebben gehad, en zouden nutteloos zijn omdat er wel een God bestaat en Zijn zoon Jezus Christus en een hemel en hel en het laatste oordeel.

    En dan leef je dus echt een nutteloos leven en dat is echt zonde.

    Toen was het weer tijd om te gaan werken en de collega`s gingen weer terug naar hun eigen werkplek.

  • Els

    Typerend. Christenen noemen het kennelijk een goede daad om anderen het leven zuur te maken.

  • Boris

    http://www.youtube.com/watch?v=6c1GTmVM5tA

  • samuel

    Ach het is gewoon een conversatie Els, wel typerend voor een atheist om goede daden als `zuurmaken van het leven` te zien.

    Dat geeft ook het verschil aan met een christen.

  • Sietse 45

    Zo is dat sam wie goed doet goed ontmoet.

  • Els

    Ik heb nooit veel gemerkt van die goede daden van de christenen. Ik heb alleen maar last van ze gehad. En als ze al eens iets doen waar je echt iets aan hebt is dat gewoon menselijk, niet christelijk. Fijn voor je dat je jezelf zo geweldig vindt, maar ik zie niet wat de wereld opschiet met zo'n euforisch verzinseltje dat je hier boven hebt geplaatst.

  • Marjorie

    En je bron is?………….

  • samuel

    Ik zelf.

  • perihelium

    atheisme Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik heb nooit veel gemerkt van die goede daden van

    > de christenen. Ik heb alleen maar last van ze

    > gehad. En als ze al eens iets doen waar je echt

    > iets aan hebt is dat gewoon menselijk, niet

    > christelijk. Fijn voor je dat je jezelf zo

    > geweldig vindt, maar ik zie niet wat de wereld

    > opschiet met zo'n euforisch verzinseltje dat je

    > hier boven hebt geplaatst.

    Wat schiet de wereld op met het atheïsme, het ontkennen van je doel?

  • Els

    Atheïsme houdt alleen maar in dat je geen religie hebt. Je neemt dus zelf verantwoordelijkheid, en je moet zelf nadenken over de wereld, in plaats van alles uit handen te geven aan een oud imperialistisch patriarchaal en onderdrukkend systeem dat elitaire belangen verdedigt. Religie belemmerde eeuwenland de ontwikkeling van het individu en van de culturen. Mensen onderwierpen zich aan een gebrekkig systeem omdat ze leerden dat het perfect was, en verder dachten ze niet na, met alle ellende van dien.

    Religieuzen snappen niet dat religies en goden ook door mensen zijn gemaakt. Daarom lukt het niet de slechte kanten ervan in te zien. Vroeger waren de goden dictators. Die dictators leven nu nog voort als de goden, terwijl ze er allang niet meer zijn. We moeten die ellende dus aan de kant schuiven en snappen dat wij het zelf zijn die de wereld vormgeven.