Christelijke stromingen

  • Vleermuis

    Wat ik opmerkelijk vind is dat je hier en daar reacties tegenkomt van christenen die zich angstig distantiereen van de uitspraken van de paus door te stellen dat ze geen katholiek zijn. Zouden die christenen zelf het verschil tussen een soennit en een sji'it kunnen uitleggen, of hebben die het, in de regel voor het gemak, ook maar gewoon over islamieten? (ik denk het laatste)

  • Ongelovige

    Nee ik denk dat een moslim, noch een christen, dat onderscheid niet maakt.

    Waarom zou je je verdiepen in de stromingen van een dwaalleer?

  • Vleermuis

    De paus begrijpt ook niet zo goed dat alleen westerlingen meestal wel genoegen nemen met antwoorden zoals: ik werd verkeerd begrepen, of, ik wilde slechts een dialoog aangaan. Hij zou zich wat meer moeten verdiepen in andere culturen. Of nog beter: Gewoon eerlijk zn excuses aanbieden, en voortaan niet meer van die domme dingen doen.

  • Ongelovige

    Zijn excuses aanbieden voor wat dan?

    Hij mag toch een citaat voorlezen? Is dat al een dom ding om te doen?

    En verdiepen in andere culturen vind ik eigenlijk ook al niet nodig.

    Draai het eens om.

    Die holocaust tentoonstelling van Iran is mislukt omdat die gasten denken dat hier vlaggen in de brand gaan en ambassades worden aangevallen omdat zij iets tekenen over joden. Een hele teleurstelling als je die tentoonstelling opzet om wraak te nemen op een paar cartoons uit Denemarken ;)

    Hoe ver heb je je dan verdiept in de Westerse cultuur?

    Ik stel voor dat gelovigen hun eigen lange tenen eens onderzoeken.

    Dáár zit naar mijn mening het ware probleem.

    Het erge van deze posting vind ik nog wel dat ik het gevoel heb de paus te verdedigen, terwijl ik zijn verhaal net zo stupide vind als dat van de moslims :D

  • Vleermuis

    Tuurlijk mag hij dingen voorlezen, maar waaróm dan juist dít denk ik dan. Waar is het voor nodig? Wat wil hij ermee bereiken? Een citaat uit de middeleeuwen. Zoals ik al eerder zei, absoluut geen tijd dus waar de paus als christen trots op zou kunnen zijn. Áls de paus al goede bedoelingen zou hebben gehad met die uitspraak, wat ik overigens niet denk, dan had hij beter iets of iemand anders moeten citeren. Zelf zijn christenen er nou niet echt uitblinkers in om de missers van hun eigen geloof onder ogen te zien, en dan druk ik me nog vriendelijk uit. Wie is de paus dan om over het geloof van een ander te oordelen? Ik weet het antwoord wel: De allerlaatste.

  • Vleermuis

    Als de paus echt van mening is dat geweld onverenigbaar is met de aard van God en de aard van de ziel, en als hij echt meent, zoals hij zegt in de toespraak die hij hield in Regensburg waar dit gedoe allemaal begonnen is, ‘God’, zegt hij daar namelijk, 'houdt niet van bloed. Dan zou hij, als hij de bijbel tenminste heeft gelezen, en een flinke vent is, gewoon moeten zeggen dat hij zich kapot schaamt voor de geschiedenis van zijn geloof, en ervan baalt dat er zoveel mensen levend zijn gevild en verbrand om ze te laten inzien dat het zo mooi was dat Jezus aan het kruis zou zijn gespijkerd. De god waar de paus van beweert dat deze een hekel zou hebben aan bloed, was immers pas tevreden na de moord op een onschuldig iemand, en het zou nog zijn zoon zijn ook. Iets dat bij voorbaat al helemáál niet getuigt van een goede moraal. Ik weet zo al een paar religies op te noemen die geweldloosheid ook daadwerkelijk hoog in het vaandel hebben staan. Waarom citeert hij Ghandi bijvoorbeeld niet? Waarom kiest hij voor een citaat waarin iemand oordeeld over de religie van een ander? En dan moet iedereen geloven dat de paus op zoek is naar een dialoog met andere religies? Laat me gvd niet lachen…

  • Ongelovige

    Ik hoop niet dat je nu denkt dat ik de antwoorden op je vragen hebt.

    De laatste keer dat ik de paus belde liet hij zeggen dat hij niet thuis was ;)

    Het gaat mij er alleen om dat ik heel de commotie niet begrijp en al helemaal geen reden zie om met moord te dreigen.

    Stel dat jouw buurman kritiek heeft op jouw tuin, terwijl in de zijne het onkruid tot over de schutting groeit.

    Wat doe je dan?

    Haal je je schouders op? Lach je hem uit? Neem je het ter kennisgeving aan? Of brandt je zijn tuin plat en dreig je zijn huis uit te roken omdat hij kritiek heeft?

    Stel dat je voor het laatste kiest, hoe zijn dan de reacties van je buren denk je?

    Vragen ze zich af of jij wel goed bij je hoofd bent of vinden ze je actie wel terecht omdat die buurman geen recht van spreken had?

    Ik vind het allemaal zo overtrokken.

    Mij kan het niet zoveel schelen wat de paus raaskalt.

    Net zo min kan het me schelen als imams mij vergelijken met een varken omdat ik niet in hun boekje geloof.

    Waarom meteen op je achterste benen staan en moord en brand gillen?

    Nogmaals, lange tenen, dáár ligt het werkelijke probleem.

    En eerlijk gezegd denk ik dat die besnijdenis maakt dat je gaat lijden aan een erg kort lontje.

  • Vleermuis

    Ik vind alle commotie ook belachelijk, maar de reden die de paus mbt die opmerking maakt ook. Christenen kunnen zelf nog een hoop leren als het gaat over omgaan met feedback.

  • Vleermuis

    Per slot van rekening ben ik tegen een ban opgelopen omdat ik slechts graag bijbelteksten citeer.. En is zelfs de paus niet van mening dat je nergens verantwoording voor af hoeft te leggen zolang je slechts dingen citeert?..;-)

  • Jenny

    Ja nu je het zegt, wel een dubbel moraal zo..;)