Voor de atheist.

  • David

    Dit is zoals Salomo met al zijn rijkdom en wijsheid aan het einde van zijn leven terugkeek naar het leven,

    Spreuken 2:1 Ik zei tegen mezelf: Kom, laat ik proberen de genoegens van het leven te smaken en te genieten van het goede. Maar ook dat, ontdekte ik, is enkel leegte. 2 Vrolijkheid, zei ik tegen mezelf, is niet meer dan dwaasheid. En waar leidt vreugde toe? 3 Ik heb mezelf ondergedompeld in de vrolijkheid van de wijn, en ik greep die dwaasheid aan om te onderzoeken of ik in mijn wijsheid ? want die behield altijd de overhand ? kon ontdekken wat een mens het beste doen kan, dat luttel aantal levensdagen dat hij doorbrengt onder de hemel.

    16 Want zowel de wijze als de dwaas zal snel worden vergeten, beiden worden ze voorgoed vergeten. Hoe bitter dat de wijze sterft, niet anders dan de dwaas.

    22 Welk voordeel heeft de mens van alles wat hij moeizaam heeft verworven? Hij jaagt het na en zwoegt ervoor onder de zon, 23 maar alle dagen van zijn leven brengen hem verdriet, alles wat hij onderneemt brengt hem niets dan smart. Zelfs ?s nachts vindt hij geen rust. Ook dat is leegte. 24 Het is daarom nog maar het beste voor een mens dat hij zich aan eten en drinken te goed doet en volop geniet van alles wat hij moeizaam heeft verworven.

    Dus eet drink geniet want het leven van leegte is maar kort.

  • Richard

    Alsof jij weet wat de zin van het leven is of zelfs maar bij benadering zou kunnen zijn.

    Richard

  • Els

    Sommige spreuken hebben meer literaire of filosofische kwaliteit dan religieuze.

    De eerste twee voorbeelden kan ik me wel inleven. Ze hebben een soort universele betekenis, iedereen herkent wel een dergelijke ervaring wel na een bepaald levensstadium.

    De derde is voor mij te pessimistisch en belerend, maar ook te passief. Ik ben het er niet mee eens dat werken alleen maar lijden is, en dat je alleen maar dingen najaagt om jezelf te verrijken. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat bepaalde mensen die altijd heel hard hebben gewerkt en daarmee rijk zijn geworden op hun oude dag zo'n verzuchting slaken omdat ze opeens het gevoel hebben een leeg leven te hebben.

    Maar er zijn ongetwijfeld ook veel mensen met geld die heel tevreden zijn, een ook mensen die gewoon op een normale manier werken, hun werk bevredigend vinden, en ook naast hun werk nog tijd hebben voor nuttige of gewoon leuke dingen.

  • eric beek

    is het niet zo,overdenking,dat de zin van het leven ,evolutionaire vooruitgang is ;op aarde of andere planeten, met het doel het creeren van steeds complexere zenuwstelsels ,totdat uiteindelijk bewustzijn ontstaat die samenlevend in harmonie met het bestaande; creatief onderzoekt wat het leven inhoudt,hiervoor moet dan natuurlijk voldoennde neocortex(buitenste laag hersenweefsel) ontstaan,in wat voor verpakking dat dan gehuld is(soorten) doet er niet toe en is geheel aan de diversiteit van het dna sequencing gebonden ,het heelal op zich en zijn evolutionaire vooruitgang is natuurlijk bekend;bigbang,uitdijen,inkrimpen,uitdijen enz

  • David

    Ben ik zeker mee eens .Misschien is het voor die laatste groep mensen beter om maar niet verder na te denken wat het leven nou echt voor zin heeft gehad.

    Het leven kan net een roes zijn waaruit je niet moet ontwaken om de werkelijkheid te zien. Die roes kan je bevrediging geven zolang je je ogen maar sluit voor de werkelijkheid of je ogen niet plotseling ruw worden geopend door de werkelijkheid als het noodlot je treft.

    Ik heb nu Salomo erbij genomen.

    Maar voor hetzelfde geld had ik Faust van Johann Wolfgang von Goethe kunnen nemen. Iemand die zijn ogen niet sloot maar kon relativeren.

    Hun gedachten lijken veel op elkaar.

    David ;)

  • Lou

    komt jouw inbreng niet voort uit de bijbal?

    Het lezen van die bijbelsverzen is een zonde voor een atheist.

    Lou

  • Vleermuis

    Wie leeft er in een roes met betrekking tot de werkelijkheid. Iemand die beweerd dat dieren kunnen praten, water in wijn kan worden omgetoverd, er over water gelopen kan worden, doden weer levend worden en vervolgens een eindje gaan vliegen, vrouwen van goden zwanger kunnen worden en ga zo maar door? Of iemand die zegt daar niet in te geloven? Eerlijk zeggen..

  • Richard

    Bewijs het maar.

    Richard

  • gerard

    van jou lees ik ook de oplossing niet……

  • Richard

    gerard schreef:

    >

    > van jou lees ik ook de oplossing niet……

    Goed gezien. Want die oplossing pretendeer ik ook helemaal niet te weten.

    Richard