de Atheïstische 'on'waarheid

• perihelium

Atheïstisch filosoof Bertrand Russell (1872-1970) stelde, en in het algemeen zijn filosofen het hiermee eens, dat er zonder God geen absolute waarheid is en dus ook geen universele morele gedragscode. Humanist John Dewey (1859-1952), co-auteur en ondertekenaar van het Humanistisch Manifesto I (1933), verkondigde: "Er is geen God en er is geen ziel. Er bestaan daarom geen behoeften aan de rekwisieten van de traditionele religie. Wanneer we zo dogma en leerstellingen uitsluiten, dan is ook de onveranderlijke waarheid dood en begraven. Er is geen ruimte voor een starre, natuurlijke wet of morele absolute waarden.

http://www.allaboutphilosophy.org/Dutch/atheisme.htm

• Els

Nou, wat een geluk dat we daarvan af zijn. Laten we ervoor waken dat de dogmatische religieuze deugdzaamheid terugkeert.

Onwaarheid is trouwens iets heel anders als het tegengestelde van ‘absolute waarheid’. Het wegdoen van de absolute waarheid wil zeggen dat mensen niet langer zijn aan een starre, onzinnige moraal, die mensen onderwerpt aan de goden en aan elkaar. Niemand heeft er iets over te zeggen hoe ik mijn leven invul, en dat is een grote vooruitgang. Dat vinden zelfs de christenen.

• Boris

(tu)

• perihelium

Ik meen hier een reactie te hebben gegeven maar die is nu weg.

• Els

Hai Steven, naast de ca. duizend verwijderde mails van ‘breed’ heb ik geloof ik ook een mail van jou verwijderd waarin je de vrouw van Sytze Kees erbij haalde, omdat ik niet denk dat je iemands emoties moet misbruiken om te bereiken dat het geloof niet meer ter discussie wordt gesteld. Verder geloof ik niet dat ik iets van jou heb verwijderd, of het zou per ongeluk moeten zijn gebeurd in het vuur van het verwijderen.

Het zou wel kunnen dat ik per ongeluk iets te veel heb verwijderd. :( Maar ik dacht toch niks van jou.

• Sietse 45

atheisme Schreef:

——————————————————-

> Hai Steven, naast de ca. duizend verwijderde mails

> van ‘breed’ heb ik geloof ik ook een mail van jou

> verwijderd waarin je de vrouw van Sytze Kees erbij

> haalde, omdat ik niet denk dat je iemands emoties

> moet misbruiken om te bereiken dat het geloof niet

> meer ter discussie wordt gesteld. Verder geloof ik

> niet dat ik iets van jou heb verwijderd, of het

> zou per ongeluk moeten zijn gebeurd in het vuur

> van het verwijderen.

> Het zou wel kunnen dat ik per ongeluk iets te veel

> heb verwijderd. :( Maar ik dacht toch niks van

> jou.

(tu)

• Sietse 45

atheisme Schreef:

——————————————————-

> Nou, wat een geluk dat we daarvan af zijn. Laten

> we ervoor waken dat de dogmatische religieuze

> deugdzaamheid terugkeert.

> Onwaarheid is trouwens iets heel anders als het

> tegengestelde van ‘absolute waarheid’. Het wegdoen

> van de absolute waarheid wil zeggen dat mensen

> niet langer zijn aan een starre, onzinnige moraal,

> die mensen onderwerpt aan de goden en aan elkaar.

> Niemand heeft er iets over te zeggen hoe ik mijn

> leven invul, en dat is een grote vooruitgang. Dat

> vinden zelfs de christenen.

Hier ben ik het dan ook volkomen mee eens heb er zelf genoeg ellende aan ondervonden

en voel me nu al jaren vrij, gelukkig heb ik het vermogen om zelf te kunnen nadenken,

maar door het geloof werd je er in beknot.

• Marjorie

Goed gedaan. Er wordt al maanden misbruik gemaakt van de goede naam van de overleden vrouw van een gewaardeerde prikker.

1 keer kan gebeuren. De tweede keer is opzet (na excuses) De derde keer………treiteren.

• perihelium

• Els

Nu is het gedoe over de vrouw van Kees afgelopen. Het is onethisch én off topic.

Er zijn ontelbare mensen overleden die hun hele leven door religieuze onaantastbare dogma's zijn overheerst. Er is geen enkele reden voor dit te respecteren, er zijn daarentegen ontelbare redenen om religie kritisch onder loep te nemen. De waarheden van religies zijn onaantastbaar, maar ze zijn wel helemaal onwaar en hebben vele negatieve gevolgen. Iedere vorm van bedrog en misbruik kan worden bekritiseerd,dus we hoeven voor religieus bedrog en misbruik geen uitzondering te maken.

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.