Bestaat god?

  • Detox

    Het is wel eeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrrrrrrrggggggggggggggg stil op dit bordje

    kan het misschien zijn dat god wel bestaat?

    Detox

  • Els

    Waarom? Denk je dat god alleen niet bestaat als je elke dag belijdt dat hij niet bestaat?

  • Detox

    Denk je dat god alleen bestaat als je elke dag belijdt dat hij wel bestaat?

    Detox

  • Els

    Precies, dat is alles wat er is, die belijdenis. Goden bestaan alleen in de hoofden van de gelovigen, zolang die er aan denken. Verder zijn ze nergens.

  • eric beek

    ik las ergens;dat er in de hersenen een gebiedje is gevonden dat verantwoordelijk is voor religieuse ervaringen,dat mis jij dus els,en aangezien er verschillende soorten goden zijn, zijn er dus waarschijnlijk ook verschillende soorten gebiedjes,

  • Els

    Ik heb dat gebiedje als het bestaat vast wel, Eric, alleen als ik daar een ervaring onderga, ervaar ik dat als een ervaring in een gebiedje in mijn hersens, en niet als een goddelijke ervaring.

    Ik denk ook niet dat er verschillende gebiedjes zijn voor de verschillende goden om toegang te krijgen tot onze ziel of zo. Er raakt gewoon iets verstoort in onze hersens waardoor we op verschillende manieren de werkelijkheid vervormd waarnemen, en dat interpreteren mensen al naar gelang hun achtergrond als iets goddelijks. In werkelijkheid gaat het gewoon om een soort hallucinatie die wordt veroorzaakt doordat je stofwisseling uit balans is gebracht. In veel religieuze culturen wordt zo'n ervaring zelfs bewust opgewekt door het lichaam bewust uit balans te brengen, door bijvoorbeeld voedsel (denk aan vasten of drugs), verstoring van de slaap, fysieke uitputting (bijvoorbeeld in de winti of voedoerituelen).

    De hallucinaties die mensen hiermee opwekken noemen zij ‘god’, wij noemen dat een uit balans gebrachte lichaamshuishouding die als gevolg heeft dat de zintuigelijke indrukken verkeerd worden waargenomen.

  • Gast

    Ja, God bestaat, daar zijn jij en ik het bewijs van.

  • Els

    Ik zal even uitleggen dat dat de typische sarcastische humor van een ongelovige is.

  • eric beek

    Ik loop op een plein ,in gedachte verzonken, omlaag kijkend,en hoor plotseling een paar vrouwen stemmen uit het midden van het plein komen ,veronderstellend dat daar dus een paar vrouwen lopen,Nu zou je kunnen weten dat de hersenen geluid analyseren met een lokalisatie indicatie parameter erbij ,wat dus inhoudt dat er plaatsbepaling van de vrouwen optreedt ,dit verschijnsel nam ik ook waar ,maar wat schetst mijn verbazing toen ik mijn hoofd ophief om te kijken wie er liep waren het twee mannen ,en hun basstemmen waren nu duidelijk hoorbaar.Je moet begrijpen dat de echo informatie bij de vrouwenstemmen gewoon aanwezig was, dat houdt in ;er was een sample genomen van de plein galm,en bij de virtuele vrouwenstemmen opgeteld(convolutie galm,zie wikipedia),Het lijk me niet dat de evolutie bij het ontwerpen van de neocortex(onze hersenen) een galmunit erbij deed en tevens een vituele nabootsing van stemmen , is voor overleving ook niet handig, verwarring kan net te laat zijn in predator/prooisituatie.—–volgend voorbeeld wat god als neuraalnetwerksimulatieprincipe suggerreert(zie wikipedia)—–bij het opnemen van een rap op mijn computer waren verschillende woorden in andere verandert ,ik dacht dus de oorspronkelijke gelezen woorden te hebben opgenomen en gehoord te hebben maar het werden anderen, dit nu vereist wat meer kennis; en houdt bepaalde demping en invoeging van data in de neurale gebieden(onze hersenen)in met betrekking tot de gebieden die verantwoordelijk zijn voor spraak en spraak moteriek(spieren)——aldus twee voorbeelden,voor de mogenlijkheid dat god een modulair neuraalnetwerkcontroleursysteen zou kunnen zijn,en een antwoord op de vraagstelling,(ik nog veel meer ervaring beleeft en met mij anderen wat onderzoek zou rechtvaardigen(schizofreniepatienten horen stemmen)

  • bernhard

    ik kom bij toeval deze tekst tegen,nog niet heel oud dus ik reageer er gaarne op.

    de vraag of god bestaat is iets typisch menselijk,geen enkel levend wezen op aarde zal het zich afvragen,maar de mens met iets meer denkvermogen wel.

    maar ook de mens heeft beperkingen in zijn denken,alleen als hij iets niet weet ga hij iets verzinnen,omdat wij het leven op aarde niet bevatten,willen we toch een

    antwoord.

    wanneer je de vaste eigenschappen van de mens juist analyseerd kom je tot de slotsom,dat wat wordt beweerd totaal onjuist is,er bestaat geen god zoals het door ons soort mensen is verzonnen.

    niemand kan het weten omdat het het menselijk verstand ver te boven ga.

    1 van de eigenschappen is nieuwsgierigheid.

    zodoende ben ik persoonlijk heel zeker dat een god niet bestaat.

    2e eigenschap liegen bedriegen,iemand die beweerd een zoon van god tezijn,lieg dat hij……

    ik heb zo mijn mening gegeven,en wens u verder een vrijbinnen gevoel.

    groetjes bernhard.