God bestaat en ik heb het bewijs

• Ongelovige

Dát is het bewijs!

Omdat we kunnen verzinnen, bestaat god.

Zelf verzonnen?

• Tulio

Nee ongelovige dan heb je het niet van begin af aan gelezen. God is de schepper van alles en omdat alles bestaat, bestaat ook de schepper en dat is God. God bestaat als je je ogen open doet. Kijk rond dat heeft God allemaal voor ons geschapen.

Tulio.

• Ongelovige

1.Je bedient je van een cirkelredenatie.

2. Dat “alles” bestaat veronderstelt nog geen schepper.

3. Daarbij komt de opmerking van Richard, als “alles” wat bestaat een schepper nodig heeft, wie schiep dan de schepper?

Nee, bewijs heb je nog lang niet geleverd.

• Els

>Tulio schreef: Je mag je geen beeld van God vormen. Dit omdat

>mensen dan God als een mens afschilderen en dat

>leidt tot misverstanden.

Dat is niet zo, Tulio. Ik vroeg je om wat dan ook als waarde op te geven voor god. Een natuurkracht, een soort straling, materie of energie, het maakt me niet uit. Wat is god, hoe kun je het meten, en hoe kan het verantwoordelijk zijn voor het bestaan van ons universum en de mensen en in de gaten houden wat er in het universum gebeurt?

Maakt god deel uit van ons universum? Of werkt het van buitenaf aan de materie en energie? Waar is dat dan, hoe kun je meten of weten wat zich buiten ons universum afspeelt?

En hoe kun je weten dat er een god aan het werk is als je niets kan weten over zijn wezen?

• Tulio

Wat bedoel je in deze context met cirkelredenatie?

Als alles bestaat en geen schepper heeft, is het in jouw ogen dan toeval?

Wie schiep de schepper? Is een dubbelzinnigheid in syntaxis.

De eerste betekenis is: Er is iets of iemand die de schepper geschapen heeft. Maar men weet niet wat of wie en daarom zeg men - om het te kunnen begrijpen - dat de schepper niet bestaat.

De tweede betekenis van de zin is: de schepper schiep in den beginne Adam. En dan heb ik het in de contex van “wie” de schepper schiep. Het verhaal van Adam en Eva kennen we waarschijnlijk allemaal. Er zijn maar weinig mensen die het verhaal niet kennen.

En het verhaal maakt duidelijk dat er verschillende krachten waren. Eerst het woord, hiermee kan bedoeld worden dat er eerst golven waren van een hele lage frequentie enz.

Maar daar gaat het nu niet over. Terug naar : wie schiep de schepper? Mijn antwoord is niemand en dat is ook niet nodig. Op de vraag of God altijd bestaan heeft kan ik geen antwoord geven want dat weet ik gewoon niet. En de schepping gaat nog altijd door.

De tegenstellingen van ongeloof en geloof zijn schijnbaar want de één kan niet zonder de ander. Als het geloof niet zou bestaan zou het ongeloof ook niet bestaan en visa versa.

Tulio.

• Ongelovige

Een hoop blabla.

De essentie:

Tulio schreef:

> Maar daar gaat het nu niet over. Terug naar : wie schiep de

> schepper? Mijn antwoord is niemand en dat is ook niet nodig.

Als het niet nodig is dat de schepper geschapen is, waarom dan wel veronderstellen dat het nodig is dat het universum, heelal, aarde, natuur, mens geschapen moet zijn?

Jouw antwoord impliceert immers dat niet “alles” een schepper nodig heeft.

• Tulio

Els als ik je zou vragen om het universum te visualiseren. Kun je dat dan? Misschien zie je dan sterretjes tegen een donkere achtergrond of iets anders. Maar het beeld zou nooit compleet zijn. En zo is het ook met God, want God is alles en alles kun je niet visualiseren of in een zin samenvatten ook niet in een formule. Daarom is elke poging tevergeefs en onmogelijk.

Tulio

• Tulio

Iets afdoen als blabla is wel een manier om er inhoudelijk op te reageren uit de weg te gaan. Maar dat maakt me niets uit, het is ook niet mijn bedoeling om jou te bekeren maar wel mijn standpunt duidelijk te maken.

Aangezien God alles is, is hij dus ook de schepper van zichzelf.

Tulio

• Ongelovige

Je bent niet inhoudelijk, daarom ga ik daar niet op in.

Tulio schreef:

>

> Aangezien God alles is, is hij dus ook de schepper van

> zichzelf.

Dat is dus een cirkelredenatie.

Je kan hetzelfde toepassen op de natuur, de natuur schiep zichzelf.

• Tulio

Adam en Eva zijn wel degelijk inhoudelijk, het verhaal vertelt namelijk het ontstaan van alles. Inhoudelijk wordt niet beperkt door symbolen.

En als antwoord op je laatste reactie:

Nee de natuur is niet hetzelfde ongelovige, de natuur kan zichzelf niet scheppen want dat doet God.

Tulio