De bijbel zal ongetwijfeld veel in symboliek spreken. Jammer is alleen dat christenen er onderling nog niet helemaal uit zijn wát precies symbolies en wát op een andere manier zou moeten worden uitgelegd. Opmerkelijk genoeg menen ze het echter altijd prima uit te kunnen leggen aan mensen die zich kritisch opstellen. Totdat er een duidelijke verklaring over is, denk ik dat het logisch is om gewoon te lezen wat er in de bijbel staat, zonder zelf al teveel te interpreteren. Als er staat dat mensen die op zondag arbeid verichten gedood zullen worden lijkt me dat behoorlijk duidelijk. De regels mbt het erop nahouden van slaven, ipv slavernij af te keuren, ook. Het gebruiken van (getrouwde) slaven voor het hebben van sex en het regelen van nakomelingen komen op mij erg duidelijk over bijvoorbeeld. Ook het gegeven dat het christendom stelt dat genoegdoening verkregen kan worden door het vermoorden van onschuldige mensen of dieren kun je gewoon lezen. Verder kunnen ook de zogenaamde ruimdenkende christenen hun geloof op niet veel meer dingen baseren dan de bijbel zelf omdat ze er allemaal vanuitgaan dat er wel een kern van waarheid in zal zitten, wat volgens mij namelijk nog maar helemaal de vraag is, en waar geen enkele aanleiding voor is. Het schrijven van een boek komt namelijk in de beste families voor. Belangrijker is dat er op een hoop prachtige veronderstellingen en zogenaamde ervaringen van gelovigen na geen enkele reden is om aan te nemen dat er zoiets als goden bestaan, ook al zijn ze nog zo aardig.