Bestaat god?

• ferry

oke allen,

maar ik ben niet zo goed thuis op het internet,maar dit onderwerp boeide mij,en wil graag simpele meningen horen/lezen,ik vond dat van els uitstekend,en weet hoe zij er overdenk.Nu mijn vraag om jou mening,en waarom kom het ook als e-mail bij mij binnen?,ondanks e-mail verbergen?.

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe het allemaal werkt hier.

Wat ik graag wil is met elkaar van gedachte wisselen,niet in de trend van eric of de bijbel,maar als nuchter mens.

Ik ben er zeker van,dat god en de bijbel/koran,zo ook het schrijven is verzonnen door de mens.

precies zoals deze pc is verzonnen door de mens.

groeten van ferry

• Els

Ferry, ‘email verbergen’ wil zeggen dat je email niet zichtbaar is in je profiel. Als je dit niet aanklikt, kun je iemand een mail sturen als je op zijn naam klikt. Klik je het wel aan, dan krijg je een profiel te zien waar geen emailadres zichtbaar is.

Het verzenden van reacties zal wel automatisch gaan, als je iets in deze thread hebt geplaatst.

Ik ben het er helemaal mee eens dat koran, bijbel en andere geschriften zijn geschreven door mensen. Ik ben er erg in geïnteresseerd wie het schreef, maar helaas is het onderzoek naar die vraag een beetje taboe. Het lijkt wel of je het belangrijkste is dat het geloof intact moet blijven, het is niet zo netjes om je af te vragen wie die boeken schreef en vooral waarom.

Gelukkig zijn er ook historici die het wel lukt hun hoopvolle bril af te zetten en gewoon objectief naar de feiten te kijken.

In de Trouw staat een interessante artikelreeks over het ontstaan van de islam.

http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article238982.ece/Het_ontstaan_van_de_islam

Zo'n mooie reeks zullen ze wel niet over het christendom gaan schrijven, maar interessant is het wel, omdat over het onstaan van de islam niet zoveel nuchter materiaal is.

• eric beek

in den haag staat een grote kerk waar ff iets verder een bar is ,op dat pleintje, nu die bar heette de BUDA BAR, dat is nu TABU BAR geworden, snap je het,lees het maar op zijn engels ,;zeitgeist ,of was het altijd al zo met die verlichting en god/duivel ,maar er zijn in ieder geval mensen die het weten

• eric beek

het is niet van belang; de waarheid, diversiteit geldt, velen soorten concepten om ons mee bezig te houden ; gods bewustzijns reflectie/projectie, mede ook onstaan vanuit verveling; godswise seen ,waan en werkelijkheid

• ferry

hoi els,

Ik heb vanmorgen gereageerd op jouw reaktie,en typte de code in en klikte

op plaatsen.

Maar nu kan ik die reactie nergens meer terug vinden,en ik denk dat jij het ook niet heb gelezen,vandaar dat ik het nogmaals probeert.

Jij ben benieuwd wie dat alles heeft geschreven,en waarom het geloof zolang door mensen wordt beleefd.

Wie het waren die het in een boek schreven en hebben verzonnen,zal nooit kunnen worden achterhaald denk ik,maar waarom de mensen er zo lang mee worstelen vind ik fasinerend,ik persoolijk denk dat een onzeker mens enig houvast wil hebben,vooral omdat de vele vragen niet kunnen worden beantwoord,het ga ons verstand ver te boven,van daar die strohalm voor velen.

maar als je hoofd vol zit met bijbel teksten kun je nooit simpel en nuchter meer denken,is mijn gedachtegang.

Vaak wordt het door geletterde mensen ingewikkeld geschreven en verteld,dat de

gewone mens er niet tegen in durft te gaan,en de bootschap moet,ja moet je

wel geloven,anders kom je niet in gods hart,iets wat de angst en onzekerheid alleen maar verergerd.

Als een gebruiksaanwijzing van een apparaat zo onduidelijk was,als de teksten van de bijbel,konden we er niets mee.

Ikbedoel voor elk mens opzich moet er toch een levensrichtlijnboek mee worden gegeven,zeker als we over eerlijkheid spreken.

tot zover even,wil je eventueel hier nogmaals op reageren? ferry.

• ferry

beste eric,

volgen mij ben jij ook enigzins verdwaald in boeken of clubs waar veel wordt verzonnen,om vooral maar verwarring te brengen.

houd het simpel,en om in leven te blijven zijn simpele dingen nodig,zoals eten drinken en warmte.

zelfs dieren kunnen het (ik bedoel in leven blijven)mits??.

• Els

Hai Ferry, ik ken dat, dat je berichten verdwijnen. Ik hoop dat het voortaan goed gaat. Ik heb niets zien aankomen, in elk geval, dus hij is door een of andere oorzaak niet geplaatst.

Ik weet dat veel mensen denken dat de oorsprong van de religies en de heilige teksten nooit meer te achterhalen zijn, maar zelf denk ik eigenlijk dat je veel kan terugvinden, als je het maar aandurft om op een andere manier naar de geschiedenis te kijken. Maar ja, dat ik kan ik wel denken, maar helaas ben ik geen historicus of taalkundige, dus zelf kan ik dit niet doen.

Ik ben het er wel mee eens dat je niet meer nuchter kan denken als je hoofd te vol zit met je bijbel en religie. Het is ook een van de dingen waarmee mensen in een sekte worden getrokken: ze krijgen zoveel rituelen en leesvoer over de religie dat ze geen tijd hebben voor andere dingen. Daardoor krijg je zo'n hersenspoeling. Ik heb wel eens gedacht dat hersenspoelingen eigenlijk niet bestonden, maar ik ben daar anders over gaan denken. Het is echt, en het werkt op die manier: iemand continu volpompen met eenzijdige informatie, en afsluiten voor andere informatie.

Wat je zegt over gewone mensen die er niet tegen in durven te gaan omdat het heel elitair wordt gebracht, vind ik eigenlijk heel frappant. Het klopt dat mensen uit (misplaatst) ontzag dingen aannemen die ze niet zouden aannemen als ze de ruimte kregen om zelf te denken. Maar tegenwoordig kunnen ook ‘gewone mensen’ zo goed zelf nadenken dat ze zich niet zo snel een oor laten aannaaien. Niet sneller dan mensen met hoge opleidingen in elk geval (behalve exacte wetenschapers dan, die trappen er niet zo snel in).

Je laatste opmerking over die onduidelijkheid en dubbelzinnigheid zou iedereen moeten begrijpen. Religieuze teksten dienen namelijk ook nog als wet! Als mensen misdaden begaan die ze baseren op de bijbel of koran, wordt er altijd gezegd dat je deze teksten op verschillende manieren kan lezen. Dus komt het niet door het boek maar door de mensen. Maar een tekst die de basis moet zijn voor de moraal en die straffen oplegt aan wie de regels overtreedt moet je niet op verschillende manieren kunnen lezen: die moet ondubbelzinnig zijn. Stel je voor dat iedereen van de grondwet maar kan maken wat hij wou?

Als zo'n boek inderdaad dubbelzinnig is, heb je er niets aan als draagvlak voor het leven, en kun je het in de open haard gooien. Als het niet dubbelzinnig is, is het immoreel, en móet je het zo snel mogelijk in de open haard gooien.

• ferry

hoi Els,bedankt voor je uitleg,hoe meer ik hier mee aan de slag ben,des te beter

zal het gaan hoop ik,al ontvang ik de reacties ook in mijn mailbox,is dat altijd?.

Graag wil ik met jou nog wat verder praten ‘'over god bestaat’' niet,we zijn het daar- over meer als eens,ik begrijp jou opvatting volledig,en heb de indruk dat jij mijn

gedachtte ook goed aanvoeld,en je verwoord het beter als ik,maar dat vind ik heel prettig,zonder ondubbelzinnige en hele moeilijke woorden.

Vooral de lezing van kerkvoorgangers,die beweren dat je bijbel/koran teksten

nooit letterlijk moet nemen,is gewoon bedrog,elke sekte groot of klein hebben zo hun eigen uitleg,en sektes kunnen volgens mij bestaan uit10, maar ook uit

miljoenen leden,voor mij zijn ze allemaal uit hetzelfde houtgeneden,namelijk ze

bedriegen zichzelf,en worden min of meer gedwongen nieuwe mensen te werven.

Hetgeen meer geld en macht opleverd.

De verschillende religies gaan maar zelden in debat met elkaar,wel roepen ze allemaal er is maar 1 god,maar denken tegelijk,ik leef naar het gebod en jullie niet,zeer hypocriet in hun doen een laten.

Ik weet dat uit ervaring,in mijn leven heb ik gewerkt met baptisten jehova 7 dags adventisten moslims boedist gereformeerd katholieken,de 1 was nog achterbakser dan de ander,maar ze zeiden allemaal dat ze voor mij zullen bidden,mijn antwoord was steevast,doe dat niet want ik werk met jullie, maar wil nooit met jullie in de hemel zijn.

Dan was het weer een poosje rustig,maar zo gauw zich de gelegenheid voor deed beonnen ze weer,je voelde de drang dat ze leden moesten werven.

Beste Els hoe denk jij over de talen die wij mensen spreken,ik zei vorige keer dat de mens de eerste klanken die we voortbrachten,op een geven

moment,een betekenis gaven,zodat ze elkaar enigzins gingen begrijpen,wat weer later is gebeurde met het schrijven,ook de tekens kregen een betekenis, zodat ze alle het geschrevene ook begrepen.

Ik denk dat de eerste mensen op deze wijze spreken/schrijven hebben ondekt.

Wat weer leidde tot,dat er andere groepen een andere betekenis gaf aan een klank

wat resuteerde in een andere dialekt(taal),want we willen niet allemaal hezelfde.

Ik ben mij welbewust dat het simpel overkomt,maar de gewone eerlijke mens is

simpel,omdat hij de ander niet wil bedriegen,met valse hoop.

De volgende vragen zijn dan wel,hoe en waarom kunnen we zoveel klanken voortbrengen,maar misschien doe jij daarover,ook een duit in het zakje.hoop ik.

tot verder horen, Ferry.

• eric beek

We kunnen zoveel klanken voortbrengen,omdat we stembanden hebben die gespannen kunnen worden en meer ontspannen —–.Met een grens parameter natuurlijk die bepaald wordt door de zenuwcentra die de stembanden aansturen ——-.Verder sturen zenuwcentra (onze hersenen) ook de kaakspieren aan waardoor de kaak op en neer kan bewegen en dus de mondholte vergroot die een resonerende klankkamer is ,met samenwerking van de tongspier,ook natuurlijk door zenuwen gestuurd, wat een klankbepalend effect heeft . Namelijk het veranderen van de mond holte en daarmee de reonancie,klankkamer zoals bij een gitaar ;die ook een klankkamer heeft om de snaarklank te laten trillen (meer hoorbaar te maken)—–Lage tonen hebben een grotere klankkamer nodig(contrabas) dan de gitaar of banjo enzo en dat heeft met versterking te maken(havo/vwo; natuurkunde)—-Deze woorden nu ,die een bepaalde klankleur hebben, ( individueel gebonden) heten formanten. De zenuwcentra die deze spieren aansturen heten wernicke en broca en bevinden zich in de lobus temporalis; een gebiedje in de buitenste laag van onze hersenen ; de neocortex genaamd, veel van deze woorden zijn te vinden in de wikipedia, dus google ff

• eric beek

———Bewustzijnsstadia ,verschillende soorten van iets begrijpen ,van primitief tot complex;—–Apen hebben binnen hun hiearchie , een topmannetje,leider van de groep, bepaalt of hij toegang heeft tot de vrouwtjes om te paren ,en de vrouwtjes keren naar hem dan ook altijd hun achterste toe opdat hij kan penetreren als hij dat wil, —–Al naar gelang de hierarchie zullen lager gerangschikte mannetjes ook toegang krijgen —-Wel nu ;groepsverkrachting in marokkaanse en turkse cultuur en afrikaanse oorlogstoestanden (wat op het nieuws de laatste tijd gebruikelijk is )is precies nu dit apen bewustzijn ;Het bevestigen van de machtssituatie opdat moment;—–primitief bewustzijn ;ook in mensen,—–Hoe bereik je die mensen als de rest van de wereld ook alleen maar met macht bezig is en dus hun gedrag bevestigt zien (de marokkanen) vandaar boedhisme voor diegene die mijn teksten volgen (als ze geplaatst worden door de moderators hun machtsbewustzijn )