Bestaat god?

• eric beek

ff voor alle duidelijkheid ,ik weet helemaal niet of de kranten berichten op waarheid berusten en ik wil zeker niet generaliseren en of bepaalde bevolkingsgroepen stigmatisren, in een kwaad daglicht stellen ,maar zijn die berichten waar en wat is dan de boodschap ,wat moeten we met die constatering, die kranten bwerkstelligen

• ferry

Beste eric,je reactie is nu voor mij duidelijk,ook je uitleg van onze stem(banden).

Zo ook je uitleg van de samenleving van de apen.

Dat is nu precies waarom ik de vraag stelde waarom kunnen wij miljoenen

geluiden(klanken)voort brengen,en de dieren maar enkele.

Ik wil niet weten hoe het werkt,maar waarom?,het hoe,dat hebben mensen uitgedokterd of verzonnen,en opgeschreven.

En wij het weer lezen.(na eerst van mensen lezen te hebben geleerd).

Maar ik wil dichter bij de vraag blijven,of er een god is,die dit zo heeft bedacht/verzonnen,iets wat door mensen wordt beweerd,zonder enig bewijs.

Daarom is zomaar iets klakkeloos geloven uit een boek,of uit een mond

heel onverstandig,omdat je het nadenken van je zelf,uitschakeld.

Ik houd het simpel,wat we hebben meegekregen is van moedernatuur.

Geen god of wat dan ook,maar van de natuur,iets wat we kunnen zien,voelen,ruiken,en de natuur is geen verzinsel van de mens,maar echt.

Ik hoop dat je dit begrijp,om net zoals Els formuleerd,hoe jezelf over die dingen denkt,en niet voorleest/verwijst naar sektes boeken/bladen,waarvan je zeg ze onbetrouwbaar te vinden,en terecht vaak is het verzonnen dus onbetrouwbaar.

bedankt voor reactie en groeten;

Ferry.

• Allen

Ik sta perplex.

• eric beek

zie, verlichting ;het hoe en waarom ,van eric beek,op deze site, vul in zoeken in of mijn naam

• ferry

eric,je heb al lange tijd hier gereageerd,toen ik je eerste regeltje las dacht waar ga dit over,ik begreep er niets van,ook niet van je stukje “zie verlichting”,daarom zeg ik,je moet niet verdwalen in verzinselen,ook niet in verzinselen van andere.

Waar ik heen wil is bewustwording,en dat lukt alleen als je het zo simpel mogelijk houd.

En het simpel houden,over dit thema,is voor vele ook heel moeilijk.

Zo ook verwoordden wat je meent in begrijpelijke taal is moeilijk.

Simpel gezegd god bestaat niet omdat niemand het weet.

De natuur bestaat wel,zij zorgd er voor dat er hier geleefd kan worden,en iedereen kan het zien.

Maar god is verzinsel omdat niemand weet hoe de natuur/het heelal en de aarde zijn ontstaan,vandaar de mens is gaan verzinnen,liegen eigenlijk.

En veel mensen nemen dat klakkeloos aan,en die zal ik graag bewust willen maken,om hun niet in de leugens te laten verdwalen,(geloven).

Bewust nadenken/leven is wat anders als elkaar met onbegrijpelijk taal bevechten.

De zin van het bestaan,weet ook niemand,daar zullen ook boeken over zijn geschreven,allemaal verzonnen,omdat iemand het weet.

Bewust zijn van de dingen,in en om je leven,en vragen waarom dit en waarom dat

is prima,als je maar bewust ben dat er op veel vragen nooit een antwoord kom,omdat die vragen ons menselijk verstand te boven gaat.

Wat niet wil zeggen dat ik geen respekt heeft voor dit alles.

Ook voor de menselijke kundigheid heb ik enorme respekt.

Maar vaak is het allemaal zo zinloos,en waaaaaaaaaroooooom,de 1 graaf een put en de ander gooi hem dicht.

even pauze om naar het schaatsen te kijken,groeten Ferry.

ps / allen,ik hoop dat je inmiddels ben gaan zitten.ook gegroet.

• ferry

eric op de val reep,

jou stukje maakt mij zo moedeloos,ik kan de taal niet en wil mij er niet in verdiepen,lees het mijne en tracht het te begrijpen,zo niet dan houden we op.

gergroet,

Een BEWUST levende Ferry.

• ferry

beste —.

Ik heb zoal mijn gedachtte de vrije loop gelaten,en wat vragen gesteld,misschien had je geen tijd om er op te antwoorden.

Je verwees mij om in trouw het artikel over het onstaan van de islam te bekijken,

dat deed ik,maar als athiest,val mij dat zwaar omdat ik het zo zinloos vind.

Dat stuk van die imam,ik kreeg gewoon medelijden met die bedrieger.

Maar de christenlijken zullen het over zichzelf nooit doen.

Ook gaan ze openlijk nooit in debat,beide groepen zijn erg hypocriet.

Ik heb zo mogelijk in reactie op eric,wat vragen en uitspraken

willen uitlokken,maar er is niet zoveel los gewoeld,ik schrijf,en wil bijdragen dat de mens bewuster wordt.

In div stukjes had ik wat vragen,zoals alle antwoorden,van anderen onderling komen in mij mailbox,en hoe plaats jij een verwijzing naar een art om er op te klikken,en nu lees ik dat jij zelf stukjes kan doen verdwijnen,maar hoe?.

Ik wis/weet niet wat een moderator precies is,mijn mening is niet heilig,en ik wil graag wat leren,ook van mensen die anders denken,maar niet van gelovigen,die

zijn alle gehersenspoeld en bijna`niet te redden om logisch en simpel te denken.

Vandaar ik met hen nooit meer in discussie wil.

Ook een mening van allen is welkom,zijn mening is voor mij niet duidelijk.

dus tot wederhorens,groeten

Ferry

• ferry

sorry ELS, mijn stukje is aan jouw, en in mindere maten aan allen,ik was vergeten je naam te plaatsen, nogmaals sorry ferry.

• Els

Sorry Ferry, het klopt dat ik weinig tijd heb gehad. Ik kon ook niet door het controlegetal komen, ik kreeg steeds de melding dat het niet klopte, dus ik gaf het op en wachtte tot iemand anders er doorheen zou komen. :(

Wat betreft de emails die je krijgt; ik zie dat je aan kan vinken dat berichten naar het ingevulde emailadres worden gestuurd. Dus misschien stopt het als je dit niet aanvinkt.

Vooral de lezing van kerkvoorgangers,die beweren dat je bijbel/koran teksten nooit letterlijk moet nemen,is gewoon bedrog,

Ik heb eigenlijk een andere verklaring, maar die komt vanuit mijn ervaring. Deze teksten zijn verbasteringen van oorspronkelijke teksten, toen deze godsdiensten nog niet bestonden. Het waren gewoon historische teksten en wetsteksten. Maar in de loop van de tijd zijn ze door vertalingen onherkenbaar geworden en veranderden ze in een zelfstandige religie. De teksten werden onaantastbaar. Om de onzinnigheid (door de verkeerde vertalingen) te verklaren en om de gewelddadigheid te kunnen onderdrukken ging met de teksten op allerlei manieren interpreteren.

Hier zou ik wel eens een stuk over willen schrijven, maar ik weet bij voorbaat dat niemand het serieus zal nemen, omdat serieus historisch onderzoek naar christendom en islam wordt tegengewerkt.

Het verbaast me niet dat ze allemaal hun ‘eigen waarheid’ hebben. Er is wel degelijk een historische basis, ze denken allemaal de waarheid in pacht te hebben. Maar geen enkele religieuze afscheiding heeft de waarheid in pacht. Ze zijn allemaal van de realiteit afgeweken en hebben er een tegennatuurlijk sprookje voor in de plaats gesteld. Ze zien de splinter in het oog van andere gelovigen, maar niet de balk in hun eigen oog. ;)

Wat heeft een debat dan voor zin?

Beste Els hoe denk jij over de talen die wij mensen spreken,ik zei vorige keer dat de mens de eerste klanken die we voortbrachten,op een geven moment,een betekenis gaven

Ik denk dat je verhaal wel klopt. Een tijdje terug kwam er uit een onderzoek onder apen naar voren dat ze communiceren op een manier die bij mensen naar een taal zou kunnen hebben geleid. Zij hadden bepaalde klanken die ze gebruikten in bepaalde gevaarlijke situaties. Op elke klank reageerden de apen op een andere manier, die in de context hun leven redde. Zij renden bijvoorbeeld weg, sprongen aan de kant, of deden iets anders. Hun gedrag volgde op een specifieke klank, en was het verstandigste wat ze konden doen in de situatie.

Ik zou zeggen dat dit dus al een taal is, maar volgens de onderzoekers werkte het toch anders. Nou ja, ik weet het niet, maar ik kan me voorstellen dat uit zulk sociaal gedrag wel bij mensen tot een menselijke taal zou kunnen leiden.

Heb je de film ‘Quest for fire’ wel eens gezien? Heel interessant, gaat over de oorsprong van de mens. Verschillende wetenschappers hebben eraan meegewerkt, ook een taalkundige. Daarin zie je dat sommige mensen verbaal wat voorlijker waren, en dat had bepaalde voordelen. Zij konden beter anderen overtuigen bepaalde dingen te doen. Ze gebruikten klanken maar ook gebaren. Doordat ze zo anderen beter konden behoeden voor het maken van fouten, of betere keuzes konden laten maken, hadden deze mensen evolutionair voordeel. Dat gold ook voor de mensen die beter naar deze communicatie kon luisteren.

Dit zijn natuurlijk theorieën, maar in deze film werd dat heel leuk uitgewerkt. Het komt vrij aardig overeen met de mogelijkheid die jij beschrijft.

Ik wis/weet niet wat een moderator precies is

Een moderator is iemand die een forum onderhoudt. Hij heeft in principe de mogelijkheid om bijdragen te verwijderen. Eric is zo paranoide dat hij voortdurend denkt dat hier bijdragen van hem worden verwijderd. Daar gaan veel van zijn bijdragen over. Het hangt me nu zo de keel uit dat ik sinds de twee dagen de bijdragen van hem verwijder waarin hij hierover zeurt. Dus nu denkt hij dat zijn paranoia waarheid is geworden. Zucht…

• ferry

Beste els,ik dacht even dat ik de enige was die niet in god geloofd.

Ik ben eigenlijk verrast dat zo weinig mensen hun mening geven over de stelling.

Het is net als op de tv,mijn werk of buurt,men wil of durft zich niet goed uit te spreken,er hangt een waas om dit thema,net zoals om de bijbel/koran.

Men spreekt zich voorzichtig uit in de discussie over hun god/schepping,vooral om elkaar niet met bijbelteksten te bestoken,net of dat zij er zelf niet zo zeker van zijn.

Ik kaart het onderwerp graag aan,vooral als er verschillende sektes in mijn buurt

zijn.

En het gekke is,dat ze heel snel het gesprek een andere wending geven,om

zo snel mogelijk van dat onderwerp af te stappen,ik vind dat gluiperig,want onderling van hun kerk,praten ze nergens anders dan,over de here.

Ook heb je ongelovige die dat ook doen,zovan god,wat een lekker weer he,ik lach dan inwendig en denk daar hebben ze nooit over nagedacht,en er smeult nog

heel oude angst,maw zo iemand als jij tref in maar weinig,die de stelling aan

durft en duidelijk met feiten en bewijzen dat de verzonnen god niet bestaat.

Ook ga je geen ingewikkelde theorie zoeken om zo onnavolgbaar te zijn.

Ik ga nooit in discussie want een gelovige moet zelf zijn ogen openen,wat gelukkig ook vaak voorkomt omdat ze ineens inzien,dat ze zichzelf bedotten,zo is het

eigenlijk met mij ook gebeurd,heel jong naar de kerk dagelijks teksten aanhoren,

tot dat ik door kreeg,waar het om draaide,macht en leugens.

Elke dag geniet ik van de bevrijding en zie toe,hoe de ex kerkkennissen,huigelen

met elkaar of andere sektes.

Niemand hoef zo te denken als ik,alleen ik wil graag met bewuste mensen redeneren,lieft zo simpel mogelijk.

Door de pc is mij ook duidelijker geworden wat programmeren is,vandaar ik nu

denk,dat de wereld ook is geprogrammeerd,door wie?ho/ho,niets verzinnen aub,

want dan zijn we weer bij af,met alle ellende van dien.

In elk geval,is op deze wijze van gedachtte wisselen prettig,ik hoop voor de anderen ook.

Voor nu even time out gegroet Ferry.