Onderverdeling atheisme?

  • Ongelovige

    Aan de zijkant van dit prikbord staat te lezen:

    —————————–

    Van de redactie

    Een atheïst ontkent het bestaan van bovennatuurlijke machten. Hierbij is er een klein verschil tussen hen die “geloven dat god niet bestaat” (het sterke atheïsme) en hen die “niet geloven dat god bestaat” (het zwakke atheïsme).

    ——————————

    Ik geloof niet dat god, duivel of “bovennatuurlijke” machten bestaan, omdat het bestaan ervan zich aantoonbaar afspeelt tussen de oren van iemand die het voor waar aanneemt.

    Ik geloof dat god, duivel of ieder andere “bovennatuurlijke” macht niet bestaat omdat het zich afspeelt tussen de oren van de believer.

    Is bovenstaande quote slechts een woordenspel?

    Waarschijnlijk niet.

    Maar toch ontgaat het verschil tussen de twee me een beetje omdat mijn beide zinnen een zwak én een sterk atheisme in zich dragen als ik beide definities lees.

    Terwijl mijn atheisme niet zo ambivalent is.

    Heeft iemand verduidelijking hiervoor?

  • Vleermuis

    Als je gelooft dat god niet bestaat, is dat een stelling, maar als je niet gelooft dat god bestaat ontken je er een. Is dat misschien iets?

  • Ongelovige

    Dus als je zelf stelt dat god niet bestaat dan is het sterk atheisme, maar als je reageert op andermans stelling dat geloof in god onzin is dan is het zwak atheisme.

    Zoiets?

    Ik denk dat er iets anders wordt bedoeld, maar ik zie het niet.

  • Els_G

    Goden bestaan gewoon niet, met geloven heeft dat weinig te maken, lijkt mij.

    Die indeling in zwak en sterk atheisme is volgens mij gewoon een poging van gelovigen om schisma's binnen de atheisten te veroorzaken, zodat ze elkaar om de oren gaan vliegen over wat het ware atheisme is, zodat we worden afgeleid in ons nuttige werk de godsdiensten te ontmaskeren.

    Sterk en zwak atheisme, ik snap niet hoe iemand het verzint.

    Dat ‘geloven dat god niet bestaat’ is zeker woordneukerij uit de hoek der gelovigen, die dankzij deze formulering zichzelf er geruststellend van overtuigden dat ‘atheisme ook een geloof is’. Een bizar credo, waar ze vervolgens weer atheisten mee lastig vallen, zodat die hun tijd verkwisten met het betogen dat atheisme ‘geen geloof’ is.

    Ik antwoord tegenwoordig dat atheisme volgens de gelovigen ‘ongeloof’ is, het beste bewijs dat we niet te maken hebben met ‘geloof’.

  • Ongelovige

    Dus voor jou heeft wat hier rechts staat ook geen betekenis?

    Ik dacht dat het aan mij lag.

  • Richard

    Atheïsme kun je zien als een geloof, namelijk het geloof dat “God” niet bestaat. Dit kun je alleen zijn bij de gratie van degenen die geloven in een god, want als niemand ooit het begrip “God” of “goden” had verzonnen, dan zouden er geen atheïsten kunnen bestaan. Ook al hebben atheïsten op zichzelf gelijk dat God niet bestaat, atheïsme is als zodanig dus volstrekt onzinnig.

    Daarom voel ik mij zelf niet prettig bij het woord “atheïst”, omdat het uitgaat - het zit besloten in de naam - van ideeën van anderen, met wie je het nota bene juist totaal oneens bent.

    Richard

  • Ongelovige

    Wat voor naam zou jij hangen aan het niet-geloven in goden of andere “bovennatuurlijke machten”?

    Theisme bestaat nu eenmaal, want men heeft nu eenmaal goden uitgevonden.

    A-theisme = zonder-theisme. Dat klopt toch?

    Ik zou het een stuk beledigender vinden als men het anti-theisme zou noemen ;)

  • Vleermuis

    Ik ben het niet helemaal met je eens met wat je zegt over dat atheisme een geloof zou zijn want dat is het niet. Wél heb ik er ook soms moeite mee om iemand die niets van religie moet hebben in een atheistenhokje te stoppen, al bestaat het woord nu eenmaal. Het wil echter nog lang niet zeggen dat je gelijk net als een theist een geloof hebt als je juist het nut niet inziet van een godsdienst. Atheisme bestaat volgens mij niet door ideeen van anderen, maar ontkent de ideeen van de theisten.

  • Ongelovige

    Ik zie dat het commentaar rechts veranderd is.

    Ik waardeer dat zeer :) maar ik ben deze discussie niet gestart met de bedoeling de tekst aangepast te zien hoor.

    Ik was oprecht benieuwd naar de onderliggende gedachte achter de tekst.

    Enneh… ik ben een “ongelovige” die zich hier prima thuisvoelt :)

    Dit prikbord is een verademing juist door het onderwerp.

    Bedankt in ieder geval voor de geste :)

  • atheisme.startpagina.nl

    Ik had het nog een paar keer overgelezen en ik denk dat het er nu gewoon beter staat. Het is verder een fluitje van een cent om de tekst in die kolom aan te passen. Als er mensen zijn die suggesties hebben voor dit bord dan hoor ik die trouwens graag.