Ongelovige schreef:
>
> Wat voor naam zou jij hangen aan het niet-geloven in goden of
> andere “bovennatuurlijke machten”?
>
> Theisme bestaat nu eenmaal, want men heeft nu eenmaal goden
> uitgevonden.
> A-theisme = zonder-theisme. Dat klopt toch?
> Ik zou het een stuk beledigender vinden als men het
> anti-theisme zou noemen
Ik heb er eerlijk gezegd nog geen goed woord voor gevonden, al heb ik er wel meermalen over nagedacht. Agnost is ook niet bevredigend, want daar zit een vergelijkbare ontkenning in als in atheïst.
Ongelovige vind ik het - met alle respect :-) - ook niet helemaal. Dat zou wel aan kracht winnen als wat we nu gelovigen noemen voortaan als “niet-ongelovigen” zouden aanduiden, want ongeloof wordt dan de maatstaf. Maar het blijft tobben.
Humanist klinkt wel positief, er zit geen ontkenning in, maar ik weet nog niet of als je niets hebt met het godsidee en geloof, of je dan automatisch humanist bent. Dat zit mij dus ook niet lekker.
Heiden zou ook een optie kunnen zijn, maar dat woord komt uit de geloofshoek. Bovendien is er verwarring rond dit woord omdat heidenen ook niet-joden zijn. Een gelovige kan al zowel christen als heiden tegelijk zijn, wat je dan nog als ongelovige heiden?
Ik sta open voor suggesties. Wie heeft er een idee voor een goed woord?
Misschien moeten we gewoon een heel nieuw woord verzinnen. Hebben ze voor de Thalys ook gedaan. Het woord betekende aanvankeliik niets, maar iedereen weet nu wat het is.
Richard